Hk-maran

Så va de premiär för min del när de gäller Högakusten maran. Veckan innan hade sommaren visat sig från sin bästa sida med sol o värme. Men dagen till ära var faktiskt lite molnig o "bara" 21 grader. Men helt i min smak iaf. De va mkt folk på plats när jag anlände till Nordingrå. Start o mål var intill Kusthallen. Tävlingen var igång redan då jag hämtade nummerlappen. Helmaran startade redan kvart över nio. Hade först anmält mig till halvmaran, men efter min förkylning så tvekade jag o ändrade till kvarten ist.
Efter en lång uppvärmning var de så dax för de dryga 100 löparna att springa de 10,5 km. Starten gick o vi började genast med en av de 3 regäla stigningarna. Gick ut rel lugnt, ville som komma in i ett behagligt tempo. När stigningen va avklarad vek vi efter ca 1,5 km av vägen mot Norrfälsviken och in på en grusväg. Kändes nu bra o jag kom in i ett tempo som jag kändes bekväm med. Det va rätt kuperad bana här med en skaplig stigning, men framför allt en riktig utförsbacke. Efter ca halva banan kom vi in på asfalt igen (vägen mellan Ullånger o Nordingrå). Vid 5 km passerade jag på 21.10. Allt kändes bra. Strax efter 7,5 km kom en riktigt regäl backe igen. Den kändes i benen, men jag höll igen lite för att kunna springa avslappnat när de blev lättare löpning igen. Efter 10 km passerade jag på 42.40, dvs jag höll bra tempo fortf. Väl i mål var ja nöjd o trött, men inte så trött som jag trodde. Strax efteråt började jag ångra att de inte blev halv ändå. Men s¨är de, de få bli nästa år ist. Tiden 44.32, plac 16 (av 107). Rätt okej för att vara mig.

Roadtripp till Dalarna o Härjedalen (26-31 Juli-09)

Denna vecka blev en uppvisning av vad vårat vackra land har att visa upp. Jag känner mig så tacksam för att vara svensk när jag tänker tillbaka på allt de vackra vi fick se under nga intensiva dagar. Ett tag hade jag svårt att ta åt mig av allt de vackra, fick nästan huvudvärk.
Vi lämnade Övik tidigt på söndagsmorgonen, men målet Vemdalen. Första anhalt var Gålsjöbruk där vi åt en sen frukost bestående av en mastik fruktsallad med bröd. Mumsigt värre. Vi gick sen runt o tittade, verkligen en fin historisk plats.

Efter detta stopp fortsatte vi bilfärden. Passerade Sollefteå o när vi passerade Bispgården stannade vi till vid döda fallet. Mga ggr har jag passerat här utan att stanna till o beskåda detta misstag av en man för länge sen som fick såna förödande konsekvenser för befolkningen och dalgången.

Ett stort o imponerande nätverk av regäla träspänger gjorde att vi kunde vandra omkring mitt i döda fallet, där de förr forsade fram vatten. En märklig upplevelse. Tänk att ett enda misstag i komb av naturens kraft fick till följd att Ragundasjön tömdes på vatten på endast 4 timmar. Otroligt! När vi nästan hade gått igenom hela fallet började de att regna.
Nu blev de inga fler stopp innan vi svängde in på Vemdalens camping. Vi var rätt trötta efter en lång dag, så de blev inte så mkt mer förutom en kort promis runt campen.
Måndag 27 Juli
Vaknade dagen därpå utvilad o pigga till ett okej väder, molnigt o 16-17 grader. Idag var slutmålet Grövelsjöns fjällstation, men påväg dit stannade vi till vid Sånfjället o Nyvallens fäbod. Den enda fäboden runt fjället som varit i drift oavbrutet sen 1700-talet. Det var en mkt vacker fäbod där små kalvar sprang runt. Fjällkorna betade saftigt gräs mm från fjällsidorna om dagen, sen på kvällen blev de hemkallad.

Efter att ha strosat runt lite på fäboden gick vi leden upp till "lillfjället" Stigen gick slingrandes upp i fjällbjörkskogen. När vi närmade oss trädgränsen blev de brantare. Väl upp möttes vi av en fantastisk utsikt, en skogligt Härjedalen bredde ut sig. Långt bort i norr syntes svagt de norra delarna av Härjedalsfjällen, fläckvis vita av den kvarvarande snön. Vi slog oss ner på fjällheden o fikade samtidigt som vi njöt av utsikten.

Efter en lång fika, vandrade vi den dryga km ner igen till fäboden. Där gjorde vi ett besök i de lilla naturumet som visade info om nationalparken, som i år fyller 100 år.
Väl i bilen tog vi riktningen mot Grövelsjön. Innan vi nådde dalgången mellan Tännas o Idre åkte vi över en hög fjällplatå, passerade en skylt där de stod 854 möh. Inte konstigt Härjedalen är de högsta landskapet vi har. Sista biten ner mot Idre åkte vi längs de nedre delarna av den legendariska Storån. Passerade ett otaligt antal mkt fina fiskeplatser. Överallt var de väl skyltat men mkt fina rastplatser. Kändes skönt att checka in på stationen i Grövelsjön. Den låg fint till på en höjd med fin utsikt runt de runda lågfjällen. Vi hade lyxat till de genom att boka ett dubbelrum på stationen. Tanken var först att vi skulle åka båten till sylen i em men vi bestämde oss för Sånfjället ist. På kvällen tog vi de lugnt, handlade lite i shoppen o duschade.
Tisdag 28 Juli
På morgonen var de riktigt lågt i taket ute. Fjällen på andra sidan Grövelsjön hade en regäl mössa o i dalgången låg dimman tät. Kändes skönt att ha tagit rätt beslut om båtturen. Vi kände för att lyxa till de så vi köpte frukostbufe. Men när vi hade käkat så började de spricka upp ute o solen kikade fram. Så efter frukosten bestämde vi för en tur upp på Jakobshöjden (1103 möh). Vandringen upp på lågfjället gick först genom en fin grov tallskog. Väl ovan trädgränsen (som här utgörs av tall ist för björk i övr fjällen) tog fjällheden över med en vidunderlig utsikt åt alla håll. Mest anmärkningsvärt var leden som vi skulle ha gått om vi tog båtturen. Den syntes väl där på andra sidan sjön, såg mer eller mindre ut som en väg som gick upp på fjället.

Väl nere vid stationen så packade vi bilen. Vi hade haft kylvarorna i självbetjäningsköket. Dagens mål var Särna camping. Men innan dess gjorde vi en liten avstickare in till Norge. Åkte en rundsväng till Femunden o sen tillbaka mot Idre. Landskapet var sig likt, men betydligt mer renar. Vi fick stanna till lite nu o då. Lunch åt vi vid stranden till Femunden. Solen sken o vi njöt av allt de vackra.

I Idre så besökte vi Nipsjället o Städjan. Först åkte vi vägen upp på fjället, helt plötsligt på kalfjället var de en vändplan och en väl tillrättalagt led upp på fjället. Intill var de en stor samling av topprösen. Tydligen skulle de vara nå skumt här på fjället. Först trodde vi de var detta, men vi hade fel. De var nå annat.....

Efter en sväng in till Idrefjäll så insåg jag nu för första gången hur väl exploaterat detta fjällområde verkligen är. 8000 bäddar! Allt från enklare stugor till värsta lyxboendet (bla Dählies stugor). Området har mkt fint naturmässigt att erbjuda, men den här exploatering som pågår lockar inte de minsta.
Sista biten ner mot Särna tog en dryg timme. Trött svängde vi in på campen, fick en fin tätplats. När allt var uppe tog vi fram grillen o grillade korv med pinnbröd. Sen var de godnatt så de stänkte om de.

Sista dagen i våra sydligaste fjälltrakter spenderade vi vid Sveriges högsta vattenfall i Fulufjället nat. park. Den bildades 2002, är på 385 kvadratkm o den största utanför Norrbotten. Den stora attraktionen är ju givetvis Njupeskärs vattenfall, 93 m varav 70 m med fritt fall. När vi anlände till Fulufjällets naturum möttes vi av trafikkaos. Överallt stod de bilar parkerade. Intill de bifintliga parkeringarna höll en grävskopa på att fixa till mer yta för fler parkeringar.

Efter en genomgång i naturumet som va otroligt fint, men mkt information om nationalparken började vi den knappa 2 km lätta vandringen mot fallet. Leden var väl tilltagen och mkt lättvandrad.

Väl vid fallet möttes vi av en fantastisk vy. Från den ståtliga högplatån föll vattnet stumpandes rakt ner. Otroligt imponerade var de. Vi gick så nära vi tordes, så vi blev fuktiga av forsdimman. Själva ån va inte så imponerande, utan de va fallet som gjorde de.

Vi kundes knappast titta oss less på detta naturens skådespel, men tillslut så bestämde vi oss för att knata tillbaka. Vi gick då en annan väg tillbaka så de blev till en rundtur. Leden gick högt o vi hade en fin utsikt över landskapet. Långt bort vid horisonten skymtade Nipfjället o Städjan som vi tidigare besökt.

Resten av trippen spenderades hos en kollega till Kamilla (Micke o Ulrika) som vi fick sova över hos. Tyvärr så skulle vi passera Rättvik precis under "bilträffen", de va gamla amerikanare överallt vilket gjorde bilåkandet till en tidsödande uppgigt. Nåväl fram kom vi så sakteliga iaf. Kvällen blev de dans på Hjortnäsbrygga under bar himmel till Scotts. Mkt folk va de o efter paus blev de knökmkt folk framme vid scenen så de blev som svårt o dansa. Men de blev en rolig o trevlig danskväll i Dalarna.
Sista dagen i dalarna spenderade vi först på Clas Ohlssons nästet. Kikade bla runt lite på museumet om ikonen. Besökte oxå Leksands knäckebröd. Väl i Gävle letade vi upp Furuvik där vi checkade in på campingen. Middagen skulle vi spendera på en riktig cowboy restaurang. Vilket käk de blev. Tyvärr häll vi på att bli instängda i ett parkeringshus, men som tur så kom de precis en som skulle in så vi kunde smita in. Annars hade kalaset kostat oss 300 spänn.

Natten på Furuviks camping blev ingen höjdare. Vaknade kl 2 av att jag hade fått problem med ischias. Natten blev tuff, men jag fixade den iaf. Sista dagen blev de först lite shopping i Gävle o sen en lång bilresa hemöver. En intensiv tripp men mga intryck som de kommer ta en tid innan jag har smält o riktigt förstått va man ha fått uppleva. En fin bit av Sverige som innan trippen va okänd för mig.