Årets Borgatur blev inte som tänkt

Så var de äntligen dax att få återse mitt kära Borga. Vädergudarna var på bästa humör, med strålande sol o värme. När vi närmade oss ståtade både klöverflället o Jengegietje med mkt snö på kalfjället.

Målet för turen var som brukligt bron nedströms storselet. Men när vi kom ner till dammen vid Borgasjön så möttes vi av byggarbetare, bron var nämligen under underhåll o restauering. Så istället för plan A, fick vi nu hitta på en plan B. Efter att ha dividerat en stund och studerat kartan, bstämde vi oss för att undersöka Korpån lite närmare. Blev tvungen att lösa ett nytt fiskekort dock. Hittade tillslut en okej tältplats mellan Gubbsjön och vägen. Vi fixade till lägret o gjorde i ordning lite mat för magen.

Därefter vidtog så äntligen fisket. Vi gick nedströms o fiskade av de djupgropar som fanns. Alldeles under vägen fanns en fin grop där jag fick nga mindre, men de var inte förrän drygt 100 m längre nedströms där ån gjorde en kraftig vänsterböj som de blev riktigt intressant. Eftersom de var sent på dygnet (fiskade mellan 21-00) o ingen större insektsaktivitet så fiskade jag med en grön nattsl puppa. Precis intill de första vitskummet small de på, efter lite bökande kunde ja lossa flugan ut´r munnen på en 2 hg fin genuin fjällöring. Fortsatt successivt fiska mig längre ner i böjen o längre ut mot djupfåran. Tillslut högg de regält igen, denna gång en bättre stekfisk på 3-4 hg. De hoppade o körde runt regält. Otroli´gt va stark de är i förhållande till sin stl. Denna tog jag reda på, skulle visa sig smakade förträffligt jmf med öringarna från G.sjön förra veckan.


Kände mig så nöjd o full av intryck så jag vandrade tillbaka till tältet. Fjällnatten var magiskt, lugn, varm och lövsångaren, rödvingetrasten och rödhaken sjöng stämningsfullt. Väl tillbaka saltade jag in öringen. Innan jag la mig gick jag upp på nacken o njöt av natten, Borgahällan speglade sig i Gubbsjöns blanka yta. En magisk natt i fjällen.
Vaknade till ytterliggare en stålande dag, men idag nga varmare (23-24 grader som mest). Tog ett tidigt morgonfiske uppe på nacken från sjön. Vakade lite, men de va grymt skygga.

Efter den sedvanliga morgonkaffet som pappa alltid fixade till, så åt vi en bastant frukost. Vi tog de lugnt o njöt i de fina vädret. Dagen fiske forts i k.ån där gårdagen slutade. strax nedströms böjen hittade jag en fin lugnre strömsträcka med en djupfåra mot den andra sidan. Mkt intressant ställe. Såg att de nu hade börjat kläcka rätt mkt dagsländor (små gråa o lite större bruna), så ja knöt på en grön superpuppa stl 12 som ja fiska oinfettad strax under ytan. Fiskade av strömkanten mot djupfåran, de gav genast resultat då jag såg tack vara polaroidglasögonen öringen stiga från djupet. En riktigt fin öring igen, ca 4 hg. 

Vid 2-tiden åkte vi in till borga för en glas o kaffe. På väg tillbaka sen så stannade vi till i Solberg o gick ner till ån därifrån. Kom ner till en forsade fin sträcka. Strax nedströms de partiet lugnade de ner nga o blev till en fin strömsträcka där vi stannade till. Såg en vakande öring en bit ut, vadade i position strax nedströnms o med en brun dagsl med fallskärmshackl stl 12 la ja kasten starx uppströms. öringen steg snällt o tog, pang så rusade den nedströms. Gick o bökade ett tag på kort lina innan jag kunde håva den. Ytterliggare en otroligt vacker fjäll öring på knappa halvkilot.


Nöjda efter en underbar dag återvände vi till tältet där mamma fixade till fläskpannkaka, vilket lyx.

Efter en välbehövlig siesta efter denna goda måltid så fortsatte vi kvällens fiske nedströms i Korpån där vi tidigare på fm avslutade. Först inloppsströmmen till storselet o sen även nacken o strömmarna strax nedströms selet. Kvällen var så underbra, ljummen, lugnt med en fibril aktivitet bland insekterna. Pappa fick en skaplig öring i inloppströmmen till selet (precis intill vägen).

Vi fortsatte sen nedströms. Hittade en lucka i snåret o fann ssm igen Korpån. Ma o pa stannade till där, medans jag gick upp på nacken från Storselet. Mkt vacker o intressant plats fiskemässigt. Tyvärr så var de en strandnära djupfåra som gjorde de mest intressantaste ståndplatserna på nacken oåtkomlig. Men jag lyckades kroka en fin 2 hg i fåran längs stranden iaf. I skymningsdiset såg jag vilka otroliga mängder av insekter som kläcktes. Nöjda återvände vi till tältet kring 23.30. Gjorde en eld o avslutade dagen med en grillad korv.
Morgonen därpå vaknade jag av känslan att inte kunna andas. Solen hade gassat på tältet en bra stund o den värmen som var inne i tältet var inte att leka med. Snabbt upp, öppnade tältet o drog för endast myggnätet. Syret strömmade åter in o man kunde i lugn o ro vakna till. Efter en sedvanlig frukost styrde vi nu mot S.älven. Vek av mot Dabbsjön o åkte till inloppet av D.ån. Där i gassande sol o värmde bestämde vi för att de inte var nån bra ide att gå upp längs D.ån som först var planerat. Vi åkte ett stycke tillbaka o stannade till istället¨på ett underbart vackert ställe nedströms ön. Här bildades flera fåror med flera mindre nackar o djupfåror.

Vi hittade en fin liten miniatyr ö där vi slog oss ner o bytte om. Svarthö o Junfru Maria nycklar växter där.

Plötsligt mitt i mitt fotande såg jag en del vak i slutet av en ström alldeles intill strandkanten. Vadade iland, gick ca 100 m längs vägen o smög sen till en stor gran som jag kunde gömma mig i. Där ite såg jag tunga vak av lite större fisk. Kläckte en del dagsländor (stora bruna o lite mindre ljusgråa). Knöt på en lite grå klinkhammar. Utlägget blev bra snett uppströms från där jag stod, flugan flöt perfekt i nån sekund innan den försvann i en virvel. Mothugget blev stumt, o reaktionen blixtsnabb. Pang så hade öringen rusat 15-20 m uppströms. Lika plötsligt som allt dett hände, lika plötsligt tog de slut då flugan kom vinade tillbaka. Synd, de var en fin en de. Men strav efter fick jag plåster på såren då en fin öring på dryga halvkilot steg. Allt gick bra o jag kunde lossa flugan o sätta till baka den. Fick lite senare även en mindre på 2-3 hg. Medans jag stod där då kröp en känsla av igenkännande inom mig. När jag satte mig i gräset intill strömmen o insöp allt de vackra så kom jag på att denna ström var de stället där jag fick den störa öringen på knappa kilot när jag var här för första gången -92. 
 

Vid 19-tiden bröt vi upp o vände hem igen till tältet. Efter en sen middag (21.00) eldade vi lite. Gick upp på nacken en sväng till o kollade läget. Vakade en del, mest mindre. Gjorde nga kast, men omgivningen var så bedårande vacker att utebliven fisk inte gk´jorde de minsta.

Den sista dagen var de andra sig lik. Strålande sol o varmt. Vi packade ihop allt på fm innan vi återvände för ett sista fiska nedstrms ön igen. Men idag var de lite mindre aktivitet, mindre insekter i farten o vaken var mkt sparsmakade. Återvände till den strandnära fåran o min gran som kamoklerad mig så bra. Såg ett försiktigt vak i slutet av strömmen, endast 4-5 m från mig där jag satt. En dubbelknott hamnade på ytan nga meter uppströms. I ett slörp försvann flugan o linan stramade till. Efter mkt bök o smårusningar kunde kag landa en otroligt vacker öring på knappa halvkilot. Lycklig satt jag en lång stund o njöt av allt de vackra som omgav mig. Att få uppleva ett finf fiske på vild öring e denna del av landet är nått av de finaste man kan få som människa. Kände mig så tacksam där jag satt. Men nu var turen slut för denna gång, men man ska ju avsluta när de är som bäst. Då vill man fort tillbaka, o tillbaka de kommer jag. Mycket snart.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0