Besökte Nordsjö i skyfall (24 juli)

Hela familjen Lindberg gjorde ett besök till Nordsjö o mammas moster Alice. De va jätteskoj att åka vägen dit, först genom Tre-sjö samhälle o sen grusvägen förbi Rödtjärnsbäcken där jag som liten sprang o metade foreller o sen öven Nordsjöbäcken med de fina öringmeten man hade som liten. Mga ljuva minnen barndomsäventyr flimrade för ögonen, trots de nästan 20 år som gått sedan jag senast var här i trakterna av Nordsjö. Passerade oxå vägen in mot Nordsjöviken i Önskasjön. Fabror Seth tog med mig som liten på flera fiskeäventyr på den största sjön i kommunen. Har mkt o tacka han för, alla dessa abborrmeten under ljumma sommarkvällar då vi kunde fylla hinkarna av stora feta abborrar. Eller då vi var på en premiär tillsammans då jag tog flera fina regnbågar o öringar på fluga. Komihåg att den största vägde nästan 2kg. Mkt de för en kille i 13-14 års åldern. Eller då Seth kom hem sent en natt, men en gädda som inte rymdes i bagaget på hans volva 240. Vi uppskattade vikten till över 12 kg. Eller den turen då vi kom hem med både fina öringar o abborrar men oxå en stor fet ål. Den som Karin o mamma fick ta till tången för att flå. Känner att jag nästa sommar ska satsa på att göra ett länge efterlängtat besök igen till sjön. Kanske redan på premiären som brukar gå av stapeln i början av juni.
De va mkt skoj o få träffa Alice igen. Hon är sig lik, pigg o alltid lika glad. Man kan inte tro att hon snart ska fylla 77 år. Eftersom vi hade bokat golfbanan som Halvar o Tomas har byggt pratade vi bara lite kort nu. Vi skulle fika o äta senare. Men tyvärr blev de en blöt tillställning. De formligen ösregnade konstant o vi blev dyblöta. Mattias intruerade oss först i golfens ädla konst.

Efter 4 hål gav jag, syrran o mamma upp, medans pappa, brorsan o jenny fortsatte. Men 6+4+4+4 va ett score som jag va rätt nöjd med iaf.
Vid ett-tiden kom de andra in. Som tur hade jag lite ombyte med mig, skönt med torra kläder. De andra fick låna av Alice. Nu hade även hennes son Jonas o Madde kommit på besök. De hade två underbar barn. Va kul o ses o prata gamla minnen. Tiden den sprang iväg medans vi fikade o åt. Vi hade en helt underar stund tillsammans. De va så skoj att få se Nordsjö igen, de har verkligen fått de fint. De gamla husen är renoverade o i mkt fint skick. Ute var de som värst skyfallet.
När vi tackade för oss o for hem, gjorde syrran o jag en tripp ner till Kerstins Udde med. Mkt var annorlunda där, men samma här så kom ljuva barndomsminne fram från tiden då jag jobbade på campingen. Bäckarna runt samhället hade svämmat över av allt regn o när vi åkte förbi stiftelsen var de översvämning på vägen.
När jag senare på kvällen lämnade Movattnet gjorde jag en sväng förbi södra Hemling. När jag åkte över ån så insåg jag att stanna till för ett kvällsfiske inte var att tänka på. De hade regnat regält även här o ån gick grumliug o hög.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0