En em tur till "ån" samt "rödingtjärnen" (11 juli)

Efter nga dagar med dåligt väder och rätt så mkt regn så kunde jag äntligen komma ut o göra mig nga fisketurer. Hade först tänkt en tur till älven, men de va inte o tänka på just nu. Den gick ngt hög efter allt regnade (hörde på radion när L o jag åkte hem från fjällen att de hade kommit 67 mm i Hemling). Som så mga ggr förr startade jag fisket i "ån" vid den stora höljan o selet nedströms storforsen. Tyvärr gjorde jag valet att bara ha stövlar o ej vadare på mig, vilket gjorde att jag fiskade endast från hitre sidan av ån. Fick nga mindre harrar (kring 25 cm) i hålan nedan fallet på en liten oliv superpuppa. Fortsatte sen att fiska mig uppströms. Spanade mest efter vak. Em va solig o skön, myggen var rel lugna å de va avkopplande att bara strosa. Ssm kom jag till strömmarna vid tälthyllan. Hade bytt till en streamer o fiskade snett nedströms. Men inte nån kontakt. Fortsatte upp till selet nedströms nipströmmarna utan minsta känning. Moloken vadrade jag tillbaka, konstigt de kändes att inta haft nån fiskkontakt på hela denna del av ån. Kanske stigande vattennivå gjort öringen orolig.

Väl till bilen så fortsatte jag mot "rödingtjärnen". Solen var nu påväg ned o spred ett dunkelt ljummet sken över tallhedarna. Väl vid tjärnen såg jag att de va en del vakaktivitet längs strandet. Mest mindre dock. Men borta vid den lilla vassdungen intill udden såg jag mindre vak en bit ut som såg mer ut som storrödingvak. Spänningen steg genast. Bytte till en tunnare taftspets o knöt på en liten fjädermygga. Försiktigt smög jag mig i position. När vaken närmade sig la jag försiktigt ut flugan i fisken väg. Vaken närmade sig flugan, men tyvärr så ignorerades den. Detta upprepades ett otaligt antral ggr. Rödingen ville inte stiga till flugan. Efter en stund gav jag upp. Satte mig istället på en tuva o njöt av skådespeleriet och av den stilla sommarkväll som var påväg att övergå till natt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0