Fiskepremiär till "ån"

Så var de äntligen dax för min fiskepremiär til min alldeles egna å. En lång vinter av drömmar och minnen om den ljusa årstidens och allt va de medför längs ån var över och nu låg en fin tid famför oss. Helgen innan hade varit otroligt varm och solig, men nu hade nga kallfronter dragit ner över landet så tajmingen var väl inte den optimala. Men just nu spelade de inte så stor roll, ville ut ändå. Kvällen var fin, solig men de blåste lite. Termometern visade +15 när jag anlände vid 19.30-tiden. Djupt där nere i ravinen rinner den.

Planen var att börja vid harrstrykan nedanför storforsen med dess lilla aga precis nedanför, sedan fiska mig uppströms. Vattenståndet var rätt normalt, men nån vidare aktivitet på insektslivet var de då inte. Men de började skapligt iallafall. Fick 2 mindre harrar precis nedan för fallet ut i agan.


Fortsatte min vandring längs ån uppströms. Stannade ofta och spanade, på mga ställen är de så svårfiskat att man skrämmer mer än nödvändigt om man blindfiskar på de mer lugna partierna. Chanserna ökar defenitivt om man fiskar på aktiv fisk. Men tyvärr, stendött.

Men däremot när jag åter kom till de mer forsande partier fiskade jag både med nymf, våtfluga o muddlers, dock utan en endaste känning. Tog fram matsäcken o slog mig ner intill strandkanten. Solen hade gått ner o kylan gjorde sig nu mer påmind. Bakom om mig så sjöng rödhaken från en grantopp och emellanåt så drog en morkulla förbi. Allt var stilla o ljuvligt denna sena försommarkväll. Efter ytterliggare nga forsar uppströms så vadade jag över ån (vid myren strax innan nipforsen) och vandrade mot bilen. Trots att harren o öringen inte va på tagen så blev de en lyckad premiär till ån, återkommer inom kort. Stannade till vin min gamla tälthylla, där jag spenderat mha tältnätter. Trots den sena timmen vid midnatt så va natten så bedorande ljus. Kände mig lycklig där jag gick bland tallar o renlavar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0