Nattlöpning

Så va första löppasset på sen kväll/natt avklarat. Skulle hem till mamma o pappa för att vattna lite blommar. När jag var liks där så tänkte jag ta en runda runt Bergsjön. Dagen hade varit otroligt solig och varm, > +25. Men nu vid 22.30 tiden så hade tempen sjunkit till +13, alldeles lagomt för träning. Sprang först stickspåret till eljusspåret, följde de i rätt riktning, vek sen av upp på platån. Stannade till en sväng vid sjön. Inte en krusning på ytan, helt blank och i norr var himlen lätt rosa eftersom de inte va så länge sen solen gick ner. Fortsatt på gula leden runt sjön. Delsvis mkt svår att hitta, verkar inte va så mga som springer här uppe nu för tiden. Vid första vindskyddet stannade jag till en kortis bara för att insupa den nnderbara vy som bredde ut sig. Såg över ett så otroligt vackert borealt landskap, såg in över Lomsjön och upp mkot Rutberget. Forts längs leden. Syntes att de hade blåst en hel del i vinter o vår. för de låg en del omkullblåsta trän här o var. Såg oxå tjäderspillning på stigen, vilket är lovande. Tal- och rödvingetrastarna sjöng lite här o var, men tydligast och mest frekvens var min favofågel rödhaken. Eller "nattklocka" som den för gammalt kallades. Sneddade förbi sjön igen fast nu längs med den norra viken. In i skogen bar de igen, passerade ytterliggare ett vindskydd men nu riktat in mot Faresta. Härlig terräng att springa i, mkt omväxlande ibland sluten skog för att i nästa stund passera öppna hällar med gles kortvuxen tallskog. Passerade den stora kraftledningen, innan de kringelkrokande partiet började. Vid de 3:e vindskyddet, så utbredde sig Höglandsjön i fronten och Öviks stad i bakgrunden. Underbar vacker utsikt i sena timmen. Skrämde upp en järpe innan jag vek av platån o kom ner på elljuset igen. Väl nere i den mer lövdominerade skogen, så ökade antalet sjungande trastar. Efter 68 min eff tid veka jag in på mamma o pappa tomt igen. Vilken underbar löpning de blev, bra träning ikombination med en fin naturupplevelse när de är som vackrast i slutet av maj månad. Längtar ut igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0