Urskogsloppet 13 juni

Så var de dax för en verklig utmaning, Urskogsloppet 19,5 km tuff terränglöpning. Starten var i Backe nga km utanför Hemling och vi gick imål i Björna centrum.  Loppet gick längs Ödemarksleden som går genom flera fina naturreservat från Remmarn till Björna. Åkte från Övik på morgonen o hämtade nummerlappen i gymnastikhallen på Björnaskolan påväg till Movattnet. Pappa skulle skjussa mig till starten. Nu hade vi lite strul o hitta infarten men de löste sig till slut. De gick även buss från Björna till starten. Vi var ett 100-tal som startade. Vi sprang först ca 500 m efter grusväg innan vi vek av in i skogen längs stigen. Det bar uppför på en gång, en riktigt tuff och lång stigning. Väl inne i Kålhuvudets naturreservat så sprang vi delvis efter spänger. Tydligen hade arragörerna varit tvunga att fixa spänger för att få genomföra tävlingen. Efter att ha passerat högsta pkt (425 möh), bar de av utför. Gjorde en praktvurpa på ett ställe, med huvudet rakt ner i mossan. Tur så gick de bra. Utförslöpingen var nästan jobbigare än uppför. De gick fortare o man var hela tiden tvungen att ha stenkoll på stigen för stenar o rötter. Vid 6,5 km va de vätska. Passerade även ett andra berg innan de på nytt bar av utför. Kom ssm ut på en grusväg, korsade vägen mellan Hemling o Björna (vätska igen, 13,5 km) innan vi tog sikte på Björna kyrka. Var rätt tuff löpning nu, benen va trötta o stumma från den krävande terränglöpningen, men de va bara o bita i. När vi passerade kyrkan kom vi åter in på stig. Skönt de va. Passerade kraftverket i Gideälven. Alldeles innan vi kom in i bebyggelse va de en lite knix. Men oj så jobbig den va. Sista dryga km va de asfalt. Kom ikapp en "skogslöpare" som jag först hade svårt att hänga på när de va 500 m kvar, men jag bet ihop. När ja såg målskynket, tog ja ut de sista ja hade kvar av kraft i kroppen o spurtade ner han. Så skönt de va o nöjd ja blev. Ramlade ihop efter målgången, helt slut. Låg flera min innan jag orkade ta mig upp igen. Är nöjd med tävlingen, fick placering kring 15 tro ja o tid på 1.45 ca. Slog flera stycken löpare som jag tidiagare blivit slagen av på Hägglundsjoggen o Hampnäsruset. Vädret var fin under hela loppet, solen kikade fram o de va knappa +20.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0