På tur mellan abisko och Kebnekaise 2-9 april

2 april
Jag och min bror gjorde gick på tur mellan abisko och kebnekaise i bärjan av april. Efter att ha åkt tåg hela natten (sittandes!) så anlände vi till abisko turist strax efter 11 på förmiddagen. Gick in på fjällstationen, kollade vädret, fixade lite med utrustningen samt fyllde på med vatten. Lunchade inne i den charmiga tågstationen, innan vi skidade iväg. Det var nga cm nysnö, 3-4 grader kallt och alldeles lugnt väder. Efter nga km var jag tvungen att stanna o fixa till fötterna, det ömmade under fotsulan. Kroppen verkar ovan, men de är ju klart de va ju rätt så mga år sen jag gick på tur så de är inte så konstigt. Blev en fin em med härlig turåkning. Väl uppe på Abiskojaure blev vi omåkt av ett hundspann. Anlände i mulet väder o -5 grader. Avslutade dagen med renskavsgryta. Mumsigt. 13 km blev de idag.
3 april
Vaknade till lätt snöfall o -11 grader, men när vi skulle till att åka mot Alesjaure så sken solen. De fina vädret häll i sig hela dagen. Stighudarna gjorde bra ifrån sig i sluttning upp från abisko dalgången. Vi tog en fika paus intill en sten när backen var gjord. Vidunderlig utsikt och helt lugnt väder.

Hade sen lätt åkning ner mot dalgången och pärlbandet av sjöar som leder fram till Alesjaurestugan. Vi lunchade i "kungens stuga", en liten prisma stugan som kungen tydligen fått.
Sen var det bara 6-7 km lätt åkt över sjön innan stugplatsen tornade upp sig på en liten höjd. De blåste dock ganske grinigt sista biten.
På kvällen inne i stugan, efter det att vi ätit middagen, så såg vi en järv luffsande 200 m bort ca. Vi såg den länge o väl innan den försvann bakom fjällbranten.

4 april
Vaknade till ytterliggare en strålande dag, dock kallare -18 på morgonen men fortfarande helt lugnt.

Kom iväg vid 9-tiden o efter nga timmar kom vi fram till Tjäktastugan där vi lunchade.

Efter lunchen vek vi av från Kungsleden, riktning mot Nallostugan. Hade först en bra stigning i flera km innan vi nådde vattendelaren på ca 1300 möh.

Där tog vi av stighudarna o kunde åka telis ner mot stugan som låg i en sån otroligt vacker gryta omgiven av magnifika fjäll.
5 april
Ännu en strålande dag (börjar nästan bli tjatigt de här, eller inte...) i Nallo. Klev upp o kokade kaffe, drack o njöt av den vackra omgivningen. -14 gradre kallt ute.

Vi bestämde att stanna en extra dag här i Nallo o gå på en tur i omgivningen. Vi bestämde oss för att gå mot Sälka, vika av in mot Unna Räitas vagge, följa dalgången ner mot Vistasvagge, vika av norrut mot Vistats stugan och sen följa leden tillbaka mot Nallo. Det skulle sen visa sig bli en av de finaste skidupplevelser nån av oss någonsin haft.

Ett problem uppstod dock när vi skulle passera rast stugan Unna Räitas. Det var nämligen ett regält stup strax bakom stugan. Men vi tog av oss skidorna, knatade upp mot branaten, hittade ett ställe där vi kunde gå över o sen kom vi ner till glasiären som rann ner till tjärnen nedanför branten. Vi fick nga härliga telissvänger ner där. Underbart!

Väl nere väntade en helt otrolig turåkning ner mot Vistasdalgången. Lagomt sluttande, behövde bara staka emellanåt, annars gled vi bara på.

Vi lämnade nu de magnifika flällmassiven, Vaktposten, Knivkammen och Pyramiden bakom oss.

Den fortsatta turen ner mot Vistasvagge blev häftig. Vi åkte nämligen nere i jokken hela vägen ner. En otroligt rolig tur, men kringelkrokar hit o dit. Det rekommenderas varmt för de som ska åka här. Mkt coolt.

Väl nere i Vistasvagge blev de en liten knölig åkning genom björkskogen till Vistastugen. Väl där åt vi en sen lunch (kl17) i strålande sol, pratade med ett äldre par som vi stött på under turens gång. Sträckan Vistas-Nallo 11 km gjorde vi sen i ett huj (1.45 h). Anlände till Nallo i skymningen, möttes av stugvärden som bjöd på varm saft. Vilken avslutningen på en drygt 30 km lång underbara turdag när de är som allra bäst.

6 april
Vaknade till en väderomslag. Blåsigt, snöfall o -7 grader. Skidade idag mot Sälka, men väl upp i dalgången sprack de på nytt upp o solen kikade fram. Grävde en ratsgrop när vi skulle fika, blåste fortfarande rätt grinigt. Avslutningen ner mot Sälka gick i ett huj, typ 2 km nedförsåkning. Tyvärr så insjuknade jag i feber där o sov från kl 14 på em när vi anlände till kl 8 morgonen därpå.

7 april
Denna dag så var det Kebnekaise som gällde. Kände mig dock rätt okej efter gårdagens feber. Vädret var lite mer mulet, men 3-4 kallgrader o helt lugnt skulle de bli en fin dag ändå.
Efter nga km så kom solen fram inne i Kebnekaise massivet o vi fick en skymt av nordtoppen.

Vi åt lunch vid en prismastuga, ca 4 km innan Singi. Men nu vek vi av leden o tog höjd in mot Ladjovagge förbi ett rengärde. Detta gjorde att vi kunde åka på skrå sen rätt långt innan vi nådde botten på dalgången. Ju närmare keb vi kom desto mindre snö blev de, sista biten så samlade jag på mig lite fler repor på skidorna. De va rätt skönt o komma fram till Kebnekaise fjällstation efter ca 24 km åkning. Kvällen rundades av med lyx som dusch o sauna.
8 april
Dagen i Keb var mulen, med lätt snöfall. Men de hindrade inte oss. Dagen spenderade vi på skidor tor Tarfala. Väl där sprack de tillfälligt upp så vi fick möjligheten o se de vackra omgivningarna, alla fjäll o glaciärer. Vi skidade igenom forskarbyn innan vi kom fram till STF-stugan där vi lunchade. Hemmåt så blev de nga telissvängar. Sista kvällen så lyxade vi till det med först en sauan o sen en tre-rätters middag. Men tyvärr så va de inte värt de 340 kr som kalaset kostade.

9 april
Idag va hemresedagen. Kvällen innan började de snöa så vi bestämde att vi skulle starta itid (kl 7), bussen skulle gå kl 12.15 från Nikkaluokta o de skulle först avverkas 19 km. Hade sällskap av paret som vi bla pratade med i Vistas. Men turen gick fint, blåsta dock rätt kraftigt från sidan när vi kom ut på Laddjujarvi. Men kl 10 anlände vi. Duschade o åt en fantastiskt renskavsgryta på stationen innan bussen gick. Kändes lite vemodogt att lämna denna underbara del av Lappland, men de finns ju kvar som tur är. Ett är säkert, här blir de mer turåkning i framtiden. Totalt blev de 16 mil skidande under 8 dagar.

Ändringar till nästa tur:
buff ist för en av mössorna
multiverktyg ist för kniv
1 ullunderställ ist för 2 syntetställ
dubbla sulor o endast de nedre spännet spänt för opt åkning
ej kök o kaffepanna med
ej vin
köpa resepåse för mobil o pengar ist för börsen
tvättservetter ska med
syntethandduk i nätpåse (finns på Classes)