Höstens tidiga intåg

Efter att ha summerat den gångna veckan är det bara inse, att hösten verkar vara här. Lite i tidigaste laget kan man tycka. Enligt SMHI så ska hösten normalt komma kring den 10 september, men i år verkar den ha haft bråttomt. Flera nätter så har temperaturen varit och dansat kring nollan och dagarna har karaktäriserats av nordliga kalla vindar där kvicksilvret knappt orkat upp över +10.

Jag gjorde en fisketur till älven i måndags (lördag idag, 28 augusti). Vädret var skapligt då, solglimtar och inte så blåsigt. Väl vid stenkistan så kunde jag glädjande inse att vattenståndet hade sjunkit undan något, så nu fanns chansen till att nå de större harrgroparna längre ut i strömmen. Men fiskaet gick trögt, inga av de större ville stiga trots att jag verkligen "nötte" på. Fiskade av de intressanta ner strandnära ståndplatserna med, fick några mindre harrar (< 25 cm). Provade också groparna längre ner vid utflödet i selet. Dessa hade jag hittils inte kunnat nå, pga det höga vattnet gjorde vadning näst intill omöjlig. Fick några mindre trots allt. Men för ett mer effektivt fiske här måste vattnet sjuka undan än mer. Jag får förlita mig på att september kommer att bjuda på sådant där höstlågt vatten som vissa år kan inträffa.

Insåg, medans jag stod utvadad i den starka strömmen, att stora delar av detta utlopp i selet var outforskat. Den enda stället var ju där jag nu stod, men en bit längre ner såg det verkligen intressant ut med. Dit går det dock inte att vada, utan då måste jag ha någon form av flytetyg isf, typ flytring eller båt. Men nu var ju tanken född så nu måste detta utforkas inom en snar framtid.


Kommentarer
Postat av: Kamilla

Vad är det jag ser?! Hösten kommer ju inte förrän i mitten av september!

2010-09-03 @ 22:31:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0