Återbesök till öringsjön

Efter de intensiva besöken i maj/juni har det inte blivit några fler besök förrän nu, så här i slutet av juni. Hade tänkt besöka sjön strax före midsommar, med tanke på potentialen för danica-kläckningar men tyvärr blev det inte. Men nästa år tänker jag försöka tajma det, vet att potentialen finns för fin öring på torrfluga.

Nu gjorde jag två kvällsbesök den 29 och 30 juli. Två dagar irag, men med helt olika ansikten. Första kvällen så va de kvavt och mkt varmt. Sjöytan var blank med sporadiska vak. Vaken va sävliga och lugna vilket indikerar att öringen tog puppor alt döda insekter. Vakintensiteten var inte alls lika stor som under försommaren. Då jagade öringen betydligt mer aktivt. Nu hann jag inte fiska så länge, åskan närmade sig med raketfart och regnet hängde verkligen i luften. Ingen öring blev det heller, nästa gång ska jag prova flytringen.


Den andra kvällen så blåste det nått ofantligt, mulet var det med men uppehåll iaf. Tanken var att prova fiska med stor torrfluga i blåst sent på kvällen. Detta recept har fungerat tidigare på både röding och öring i sjömiljö. Kom ihåg en episod från Ammarnäsfjällen. Pappa och jag hade slagit läger intill en lite större fjällsjö. Vädret var mulet och det blåste lite. Vi fiskade i en liten vik, men strandprofilen och färgen på vattnet skvallrade om att viken var tvärdjup. Efter en liten stund small det på min streaking caddis och efter några skapliga rusnngar kunde jag håva och returnera en fins öring på 6-7 hg. Men pappa ville inte vara sämre. En kort stund senare small det på pappas fluga. Denna fisk var större, och det tog nog en 4-5 min innan pappa hade den intill stranden. Den röda fiskbuken avslöjade att det va en röding som tagit. Allt gick bra och pappa kunde stolt visa upp en otroligt vacker röding på kring 8 hg. Stoltheten riktigt lyste i ansiktet på han, och jag förstår honom. En storröding på torrfluga är inte något man får var dag. Rödingen blev huvudingrediensen till middagen. Men hade pappa fått nog? Hehe nä då. En stund senare returnerade han en öring i samma storleksklass. Lyckan var total. Denna timme med 3 fina öringar/röding va de enda vi fick under denna tur. Receptet var alltså, stor torrfluga hasandes bland vågor i en vik som potentiellt skulle kunna hysa större fisk.

Hur gick det denna kväll i öringssjön då, nja sådär. Ett mindre påslag bara. Bättre lycka nästan gång!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0