Kvällsfiske på Storsjön

Det var ett tag sen nu, men denna underbara sommarkväll blev det av. Solen värmde, växtligheten prunkade och insekter svärmade. Sommaren var påväg in i sin finaste kostym. Högsommar har ju i alla tider varit förknippad med abborrfiske. Alla har vi nog minnen från fina abborrfisken från denna tjuva tid på året.
I sakta mak gled jag fram i båten på den blanka vattenspegeln, bakom mig hade jag en svartvit rappala i släptåg. En av mina favoriter, många fina abborrar är det genom åren som glupskt kastat sig över den. Stora repor i ytan berättar att en och annan gädda med har huggit. Kom bl.a ihåg 4 kg gäddan som jag fick ifjol när jag var påväg hem från sjön. I ett soligt och varm väder, ej gäddväder direkt, högg den ute på den fria vattenmassan. Lika överraskande som det va, lika spännande och kul var det att få bekräftat att det inte finns givna regler inom fisket. Man ska alltid prova även fast omständigheterna för den specifika arten man är ute efter inte stämmer perfekt, man vet ju som sagt inte rätt va de är så händer det.
Kvällen var så vacker att det nästan gjorde ont att störa den blanka ytan. Plötsligt utanför ett risvase hände det, en av sjöns större abborrar (ca halvkilot) hade än en gång fattat tycke för betet. Tunga stötar fortplantade sig genom spöet när det ilsket försökte göra sig fri. Men den satt bra och en kort stund senare kunde jag landa en så otroligt vacker skapelse. Kvällen var min där jag satt. Småfisk sprätte i ytan och solen värmde av sina sista strålar för kvällen när jag sakta styrde hem med ytterliggare ett ljuvligt minne att bevara.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0