Äntligen premiärdax i min å

Efter en lång väntan vad de så äntligen dax, dax för premiärfisket i min å. Den snörika o kall vintern har gjort att vattenståndet i ån varit högt länge, men nu så här i mitten på juni (15:e) var det perfekt för flugfiske. Dagen hade jag planerat som följande, börja vid utloppet ur sjön och fiska mig nedströms till nipströmmen. Vädret var underbart, strålande sol och ca 16-17 grader. Aktiviteten på insekterna var god, dagsländor kläckte (Heptageniidae bla). Såg oxå en del mndre nattsländor svärma samt nån enstaka bäckslända. Började vid den lilla harrstrykan ett stycke nedanför bron.

Av tidigare erfarenheter vet jag att det mot den andra sidan finns några djupare gropar där den lite större harren brukar husera. Eftersom det va få vak men ändå kläckte en hel del börjagde jag fiskarfänget med en haröra variant (dagslända) i storlek 14. Fiskade av andra sidan systematiskt, snett uppströms så att nymfen fick lite tid tt sjunka ned till rätt djup utan att dragga. Lika plötsligt och oförväntat som förväntat såg högg det. Det lilla nyinköpta "myggspöet" böjdes i en härlig båge och ute i strömmen rumstrerade en av strömmens större harrar runt. Inga större rusningar utan mest småbökande på kort lina som karaktäriserar en större harr. Nån minut senare kunde jag varsamt lossa flugan ur munnen på en underbart grann harr. De violoetta färgerna från ryggfenan blänkte i vattenytan där harren låg i strandgräset.

Medans jag höll harren i mina händer i vattenytan kände jag en stor tacksamhet och glädje över att få uppleva detta, att inom några mil från huset i Movattnet kunna fiska efter skönheter som denna. Detta kallar jag livskvalite! Jag fortsatte mitt fiske och lyckades kroka flera fina harra till. Alla stod mot den andra sidan i gropar i huvudströmmen. Några var riktigt fina för att vara denna å.
Jag fortsatte nedströms, förbi den av länsstyrelsen rivna flodningsdammen. Nu ligger bara massa stora block huller om buller ute i strömmen tillsammans med några kraftiga stålbalkar. Fiskade av de gropar jag kunde nå. Ån forsade nu på ganska bra där den slingrade sig gjupare ned i ravinen.


Bytte nu strategi. I dessa mer starkt strömmande partiet förväntade jag mig att komma i kontakt med öring. Så istället för att fiska med nymf satte jag på en stor buskig fluga med vita gummiben. Bytet vidade sig vara lyckad för längst ner i böjen (bilden övan) bakom en stek small de på rätt skapligt. Fick brottas en stund med en ilsken och otroligt vackert teckand öring. Jippie! Fiskade en stund till ned mot nipan, men kände mig ofokuserad. Jag hade ju redan haft en underbar dag vid mina drömmars å.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0