Årets första möte med rödingen i tjärnen.

Besökte min rödingtjärn i början på maj (6:e). Snön hade börjat försvinna i trakterna, men här nere vid tjärnen var vintern ännu ej riktigt besegrad. Isen låg fortfarande och snön va djup i skuggpartierna.

Den 19:e maj gjorde jag ett nytt besök. Ryssvärmen hade kommit till grannskapet och en kort vår höll på att övergå till tidig sommar. Flugspöet va med utifall att rödingen skulle vara födoaktiva. Satt i flera timmar vid tjärnen och spanade. Ingen aktivitet alls. Däremot såg jag flera helt nykläckta yngel. Hos vissa skymtade fortfarande delar av gulesäcken, vilket tyder på att de inte var mga dagar sen de kläcktes. Den mindre rödingen var födoaktiv inne längs strandkanten. Fick iaf mitt första möte med rödingen. Efter noga spaning på lekplatsen fick jag tillslut syn på en röding drykandes mot botten. Den simmade runt en fläck, precis som om den skyddade platsen. Provade både med lite knottimitation och sjunkande nymf på rödingen, men den visade inget som helst intresse för flugorna. Men dagen kändes ändå lyckad, första mötet va nu avklarat. Nästa gång kanske vi ses på närmare håll.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0