Helt plötsligt kom sommaren

Klockan är 7 en tidig söndagsmorgon och jag blickar över åkern ned mot ån i Movattnet. Solen skiner genom tunna höga moln och de blåser en kall nordvästan, kvicksilvret visar på + 10. Grönskan har formligen exploderat den sista veckan. Förklaringen är "ryssvärmen" som intog den norra änden av vårt avlånga land. Dagen efter min födelsedag kom den. En tryckande värme, ca + 20-25, som gjorde att de kändes som att vi befann oss mitt i högsommaren. Men ändå inte riktigt eftersom knopparna på trädena ej ännu hade spruckigt. Värmen höll i sig till i torsdags (20:e), med en temperatur på 26-27 grader. Nu har de återgått till mer normala temperaturer på dryga +15, vilket jag tycker känns skönt.
Lite bilder från Movattnet tidigare under våren:
Dessa är från den 21:a april


Ett rådjur vid häggen kvällen den 26:e april.

Isen påväga att släppa viken den 6:e maj. Nga dagar senare hade isen gått....

Snön är borta och lövsprickningen har börjat, 17:e maj.


Första riktiga fisketuren på sjön. Kvällen var ljummen. Sittandes bara i t-shirt tuffade jag i sakta mat runt Långviken släpandes en rappala. Abborrna högg vilt till och från, landade nga riktigt fina matfiskar i 2-4 hg klassen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0