Ett kärleksmöte i rött


Med röd/gul färgade bukar och utspända vitkantade fenor simmade rödingarna majestätiskt och förföriskt runt varandra över de rengjorda bottenstenarna i de turkosfärgade vattnet. Solens bleka strålar tillsammans med den blanka vattenytan gjorde att jag såg rödingarna glasklart genom kameralinsen. Jag vågade knappt andas. Jag var rädd över att jag skulle bli upptäckt, där jag stod beredd med kameran tätt bakom en tall vid stranden. Men risken för att bli upptäckt var liten, rödingarna hade annat att tänka på. För det var rödinglek i skogtjärnen denna sena septemberdag!






Kring rödingarna kretsade mindre stim av betydligt mindre bäckrödingar. Då och då blev den större rödingen irriterad och jagade bort bäckrödingen. Men det går inte, bäckrödingen har kommit till tjärnen för att stanna. Jag bidrog till fiskvården genom att plocka upp några bäckrödingar på fluga. Trots att även de endast hade öga för varann så steg de emellanåt till min lilla svarta torrfluga.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0