Nya upptäckter längs älven

Att utforska nya fiskeplatser är alltid lite extra spännande och ger en ett extra litet pirr när man är ute på fiskeäventyr. Har man tur kan man ju springa på något nytt smultronställe, ett ställe där få fiskare tidigare varit och där fisken vakar ostört.

Älven hemmavid har flera strömmande partier som jag fortfarande inte undersökt mer noggrant. Otast blir det mest att ett fiskebesök längs älven blir till ställen som jag känner till bäst. Chanserna till nappatag är ju då oftast större. Men just denna dag (23 Augusti) så tänkte jag utforska strömpartiet uppströms Skallvika.

Efter att ha parkerat bilen längs med vägen, började en mödosam vandring över hyggen, åkermark och genom bitvis svårgenomtränglig snårskog. När jag väl stod vid strankanten möttes jag av en angenäm syn. Selet övergick till ett stryk, ett stycke som verkligen luktade harr innan forsen tog vid. Just detta stryk gjorde mig uppmärksam och intresserad. Men en haröranymf på taftsen fiskade jag av kanten på stryket. Tyvärr hade jag bara stövlarna på mig så något vad var inte att tänka på eftersom älven krävade vadarbyxor vid vadning. Men trots detta lyckades jag få några skapliga harrar mellan 28-32 cm på kort lina just i kanten av stryket. Inga jättar men glädjen var ändå stor över att ha funnit en ny vacker och intressant fiskeplats i älven.


Jag fortsatte att fiska av intressanta ståndplatser nedströms. Det strömmande partiet gjorde en S-kurva innan selet uppströms H.forsen tog vid. Trots bitvis kraftiga vindbyar hade jag en angenäm dag vid älven. Fisket gick något trögre nu efter den fina starten. Men just idag gjorde det inte så mycket. Glädjen över att ha upptäckt denna vackra plats överöste den skrala avslutande fisket.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0