Idsjöströmmen

Jag glömmer aldrig den första gången jag kom i kontakt med Lars-Åke Olssons första böcker, Ur min flugask och Flugfiske i fjällen. Fascinerande läste jag böckerna och drömde mig bort till mina drömmars vattendrag. En speciell händelse var mötet med ekorrflugan. Lars-Åkes egen imitation av en nattslända. En fluga som betytt mycket i mitt eget fiske.

Nu satt jag i bilen och var snart framme i Gimdalen. Jag skulle få möjligheten att i mitt yrke som biolog få möjligheten att träffa Lars-Åke Olsson, en av frontfigurerna i svenskt flugfiske. Passerade Idsjön som helt blank hälsade mig välkommen till bygden och till Idsjöströmmen.

Mötet med Lars-Åke var långt, avslappnat och mycket intressant. Vi pratade om allt möjligt som rör flugfiske, men mitt intresse var Idsjöströmmens historia. Berättar inte mer utan det kommer förhoppningsvis i tryckt form fram över. Efter en inspirerande eftermiddag tillsammans väntade givetvis lite fiske i strömmen.

Jag hittade en fin tältplats strax ovan det gamla båthuset, en bit nedströms bron. Kvällen var lugn med ett vackert väder. Såg att det kläckte lite med, så det såg lovande ut.

Vadade ut strax nedströms den lilla ön. Vattnet var glasklart som den bästa ginet och alger på stenen lyste klargrönt. Bottentopografin varierade mellan grunda klackar till djupare hållor, allt omgivet av sten i olika storlekar. Effekten av ett omfattande biotiopvårds arbete i strömmen syntes alltså över allt.

Inga vak syntes så jag knöt på en haröranymf storlek 10. Hade ett par givande timmar i strömmen. Nymfen spelade ut sina kort väl och resultatet blev ett koppel med fina harrar mellan 30-35 cm.

Vaknade till ännu en höstdag vid strömmen. De blåste ganska friskt, men solen kikade fram emellanåt. Njöt frukosten på en nipa intill strömmen. Planerade förmiddagens fiske. Visste att det skulle komma en front med regn, så jag gissade att jag hade kanske 3 max 4 timmars fiske framför mig.

Bestämde mig för att prova strömmen närmast uppströms tältplatsen. Jag började fisket med samma lyckosam strategi som igår. Men efter en stunds fiske med endast mindre harrar som resultat bytte jag strategi. Kom ihåg från gårdagens samtal med Lars-Åke att en av hans fem favoritflugor i strömmen var en March Brown stl 10. Bytte fluga och bestämde mig för att utöva ett klassiskt nedströmsfiske med våtfluga. Började fisket precis vid skummet efter tröskeln och fiskade mig successivt nedströms till nästa tröskel.

Jag var långt utvadad och fiskade av den djupare fåran. Den nya strategin gav genast resultat. Fick harr på harr. De flesta kring 30 cm. Men jag fick också uppleva det underbara att få avkroka en av strömmens verkliga drottningar. En purpurskimrade skönhet på 42-43 cm fick vila i min hand. Höstens kalla vatten fick harren att snabbt kvickna till och långsamt glida ur min hand. Länge stod den kvar i bakvattnet av mina vadare. Vi stod och tittade på varandra innan harren bestämde sig för att återvända till djupfårans trygghet.

Lars-Åke och Idsjöströmmen gav ett djupt intryck på mig, att finns bara den rätta glöden och engagemanget så är allt möjligt. Gäller bara att ha tålamod! Lars-Åke hade dessa egenskaper och Idsjöströmmen blev resultatet. En dröm för oss flugfiskare!

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0