Harrfiske i Lögdeälven 6 juli

Nästan 20 år sen sist, men nu stod jag vid Lögdeälven vatten igen. Jobbet hade först mig hit. Min kollega på länsstyrelsen hade pratat varmt om detta ställe och när ett biflöde precis intill skulle lekbottenrestaureras tog vi vara på chansen till ett kvällsfiske.
Efter en lång tung arbetsdag med mycket bärande, rullande och skottande av sten i olika storlekar i biflödet (Rundbäcken) satt det bra med lite käk vid elden innan fisket. Nordmalings kommun hade nämligen satt upp en fin timrad stuga för övernattning som kunde nyttjas gratis. Utanför fanns det en fin grillplats med bänkar.
Elden sprakade gott medan vi satt och snackade flugor. Patrik är mer lax- och havsöringsfiskare än vad jag är och det var som det han skulle agera ikväll. Han besökte stället förra veckan och fick då en havsöring kring kilot. Själv lockade harren.
Efter knappt en km kom vi fram till ett ställe där älven gjorde en kraftig böj. Vattnet lugnade av något mellan två kraftigare forsande partier. Enligt Patrik ett hett ställe för havsöring och lax. Själv gick jag nedströms böjen. Vadade ut i det grunda partiet i riktining mot andra sidan. Vattnet mörknade till strax innan nacken, en djupgrop avslöjades. Strax därpå såg jag ett vak.
Men en E-12:a la jag flugan i korta fallskärmskast över vaken, men lyckat resultat. Fick flera fina harrar i gropen, de största var på 35-37 cm.
Vadade i land, satte mig vid stranden och njöd av stunden. Patrik anslöt så småningom. Han hade tappat en lax på 3-4 kg. Den hade tagit hårt, bökat runt och hoppat lite innan den bestämde sig för att dra. En ursinning rusning som slutatade i tappad fisk dessvärre.
Patrik stannade kvar medan jag fortsatte nedströms mot stugan. Väl där vadade jag ut. Huvudströmmen delade sig i två fåror. Ena gick precis utanför stugan i ytterböjen (strax nedströms där Rundbäcken rinner ut i älven) och den andra fåran rann på insidan av fåran mot den andra stranden. Däremellan var det grundt, max 2-3 dm med vatten.
Väl vid inneböjen tog jag de lugnt i fem minuter, lät vattnet hämta sig medan jag spanade efter intressanta ståndplatser och eventuella vak. Fick till slut syn på en intressant strömkant endast 5 meter snett uppströms där jag stod. La ut E-12:an, den flöt fint och ostört. Med polaroidglasögonen såg jag tydligt harren då den genast attackerade flugan underifrån i ett delfinvak. Med spänd lina stångades jag med harren en stund, den var stark i den relativt snabba strömmen. Med varsam hand returnerade jag strax därpå en vacker Lögdeharr på 35-36 cm. Sedan följde ytterligare ett koppel harrar mellan 30-35 cm i samma strömkant.
Vadade tillbaka och provade fåran i ytterböjen vid stugan. Strax nedan där bäcken mynnar ut i älven hittade jag en djupgrop full av huggvillig harr upp mot 35 cm. Efter den huggsexan kände jag mig nöjd, vadade iland och gick tillbaka till stugan. Satte mig ner vid eldstaden och summerade alla mina intryck. Måste säkert ha fått minst 25-30 harrar, varav säkert minst fem var över 35 cm. Alla tagna på en E-12:a med grizzlyhackel! En mycket bra kväll kan man lugnt säga!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0