Morgonhugg i övre Byskeälven

Påväg hem under vår roadtrip stannade vi till i Timmerheden. Skralt med fiske uunder veckan gjorde att jag ville komma iväg på några timmars fiske tidigt på morgonen. Vid åtta tiden stod jag så vid älven, solen kikade fram emellanåt och ingen vind alls. Perfekt för torrfluga!
Målet denna morgon var de två närmaste nackarna nedströms dammen. Men förra årets fiske på nacken strax nedströms färskt i minnet var förväntningarna stora. Inget kläckte dock på selet ovan.
Väl på nacken började jag dock med torrt, en olivgrön superpuppa fick förtroendet. Under en kort stund fick jag ett koppel fina harrar kring 30 cm. Men det var inte förrän jag smög mig ner nedströms nacken som det händer mer spännande saker. Bara några meter nedanför nacken fanns det en djupgrop och i strömkanten stod de, den större harren.
Flugan hann bara flyta i någon sekund innan den försvann i en kraftig virvel. Tyngden i mothugget avslöjade att en grövre harr hade huggit. På typisk harrmaner gick den och bökade och slängde med kroppen på kort lina. Efter några minuter kunde jag styra in harren mellan 2 större stenar. Ojojoj en sån vacker skapelse. Stålgrå i kroppsfärgen och förföriskt violoettglänsande fenor. Den var inte så lång, uppskattningsvis kring 45-47 cm men otroligt kraftig och välmående. Uppskattade vikten till kilot, eller strax under. Fortsatte fisket i gropen en stund och fick flera harrar kring 35 cm.
Vid nästa nacken utspelades exakt samma scenario, en strömkant i en djupgrop med harr i samma kaliber. Otrolig vilket fiske! Mängder med harr kring 30-37 cm med två toppnoteringar på kilot. Alla tagna på superpuppan.
När jag gick stigen tillbaka efter knappt tre timmars fiske, mötte jag två lokala fiskare, far och son. De berättade att förra veckan hade en kusin till grabben fått en harr på 1,85 kg i strömmen, på flugkast. Pappa har dagen innan tagt en grann harr precis på samma ställe. Han berättade att öringen gått tillbaka kraftigt de senaste åren. Dessutom kunde man förr få 2-3 kg sikar precis nedan dammen, men numera hörde de till sällsyntheterna.
Under den korta vandringen tillbaka till bilen bestämde jag mig för att snart återkomma och utforska strömmarna mer. Älven är lång med otaliga strömmar och forsar, antalet djupgropar med storharr borde det finnas gott om.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0