Premiär i ett av hemmavattnen (3 juni)

Så var det äntligen dax för årets premiärfiske i strömmande vatten. Målet blev H.ån, mellersta partiet från Holmkvist huset och ner till bron över storvägen.
Kvällen var ljummen och fin. Sommaren hade anlänt med kläckande insekter och ljusgräna omgivningr längs ån. Men några vak syntes inte av så jag började med nymffiske.
Fiskade av utloppet av den övre strömmen med mycket gott resultat. Fisken var på G och de nog nymfen i vart och vartannat kast. Mest mindre men några skapliga öringar och harrar visade sitt intresse med.
Fortsatte fisket nedströms. Dock utan större känningar. Stannade till vid den stora stenen vid kraftlinan och drack kaffe. Solen värmde gott där den sakta närmade sig grantopparna. Från skogen hördes fågelsång.
Stannade till vid selet vid tvärböjen och spanade efter vak. Brukar alltid stå några finare harrar i strömkansten lite uppströms. Men idag var de tyst och lugnt. Nere i böjen hade en bäver byggt en hydda i strandbrinken.
Bytte taktik när jag efter böjen närmade mig de ett mer strömsatt parti av ån. Flera stora stenar i strömmen skapar en variation i både strömhastighet, djup och substrat som tilltalar öringen. Bytte till en muddler. Taktiken blev ett lyckokast. Fick tampas med flera fina öringar och harrar, upp mot dryga 30 cm.

Fick mig en underbar kväll (19-22) vid ån. Kändes verkligen skönt att få ha gjort bort premiären och fått kvitto på att fisken finns kvar i ån och att tajmingen i kast och mothugg fungerar. Längtar redan till nästa tillfälle!
En vecka senare (9 juni) gjorde jag ett nytt besök vid ån. Denna gång vid stenkistan nedtröms bron och dammen. Dagen hade varit varm med 27-28 grader, men nu vid 20-tiden var det något mer angenämare att vara ute.
Redan vid sidokanalen såg jag vakande fisk. Såg lovande ut. Smög mig i position ett stycke nedströms. Hade en liten superpuppa på tafsen. Kost stund senare hade jag krokat av flera fina öringar.
Vände nu uppmärksamheten mot strömmen vid nedre stenkistan. Hade här ett mycket intressant torrflugefiske i relativt stark ström på kort lina (< 3m). Fick säkert ett 10 tal harrar och öringar i varierande storlek.
Fortsatte uppströms till gropen vid övre delen av stenkistan. Vadade i position snett nedströms för att kunna nå blankfläcken. Fick man till kasten så brukar de alltid ge resultat i denna grop. Även denna gång! Fick bla fightas med 2 riktigt fina strömöringar. Efter att de tagit flugan torrt bar det av nedströms i ruskigt fart. Tur var att de vände precis i böjen. Annars hade jag fått vada iland o följa efter. Korta trinda kraftpaket, inte längre än 25-30 cm, men oj så urstarka de är.
Varm om både hjärta och kropp gick jag över ängen tillbaka till bilen som nu blommade för fullt av midsommarblomster, allt medan talsratsten och flera sångare sjöng för fulla strupar.
Äntligen är sommaren och flugfiskesäsongen här!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0