Skidtur till Bågaliden 21 mars

Bröt upp från tristessen vid datorn och tog mig en skidtur till Bågaliden. Bågaliden är ett liten naturreservat på en hög bergsplatå ca 1,5 mil väster om Hemling. Startade vid Uddersjön, går en skoterled nämligen förbi reservatet, och gnetade mig iväg på träskidorna. Vädret denna dag var som en typexempel av ett klassiskt aprilväder, sol varvades med blåst och riktigt kraftiga snöbyar. Men så otroligt skönt de var att skida fram, njöt för varje stavtag.
Väl uppe på Bågaliden friskade vinden i rejält. Gick runt och fotade lite. Men vinden gjorde de svårt så jag klev in i den lilla stugan för att koka kaffe och fika lite. Kaffet värmde gott medan vinden ven ute.
Under färden tillbaka såg jag mycket spår av ren längs leden, dock utan att få se djuren live. Vinden avtog så sakterliga ju närmare Uddersjön jag kom.
En blåsig dag med häftiga snöbyar och en milsvidd utsikt över den ångermanländska ödemarken gjorde gott för själen!

Ev vecka i Jämtlandsfjällen

Efter många års väntan var det så dax igen, att gå en stugvärdskurs i STSs regi. Denna gång i Storulvån 6-1o mars.

Efter att jag anlände med tåget från Östersund till Enafors blev det en lång väntan på vidare färd med buss upp till Storulvån. Men väntan blev lång, vägen hade drivit igen av all snö och blåst. Tre timmar försenade kom vi så äntligen fram. Kursen var förlagd i den nya huvudbyggnaden, medan vi deltagare sov i den gamla byggnaden som överlevde branden för x antal år sen.
Kursveckan blev mycket intensiv med långa teoripass varvade med korta praktiska övningar ute. Dock väldigt intressanta sådana. På kvällarna åt vi gott i den berömda resturangen, eller vad sägs om renbiffar, fjällröding, lammracks och renkotletter. Orkade man något mer så tog man sig en bastu innan mötet med John Blund väntade.
Lite skidåkning hann jag dock med iaf. Mest korta turer i närområdet. T.ex. längs leden mot Gåsen och Blåhammaren. Finaste turen gjorde jag sista dagen då jag tog höjd och åkte på kalfjället i riktning mot Blåhammaren. Bedårande utsikt, vidderna talade till mig. Vill ut på stugtur snart igen!
Efter kursen kom Kamilla och hämtade mig, efter att ha haft sportlovsläger i Trillevallen. Vi hade bokat boende på Brattlandsgården utanför Åre. Ville stanna en extra dag för att få oss en skidtur tillsammans. Boendet var billigt, det var väl det bästa med det, utsikten mot Årefjällen var okej oxå.
Dagen därpå tog vi en fyra timmar lång härlig skidtur i Edsåsdalen. Vi åkte en markerad slinga på 12,5 km. Första delen slingrade sig sakta i motlut genom fin gammelskog. Väl i fjällbjörkskogsbältet gjorde vi en liten avstickare till en liten stuga där vi gjorde en fikapaus. Solen sken och vi hade en skön stund där vi satt. Fördelen med att åka uppför är att man dels får fin utsikt, men oxå att det blir utför. Helt underbart att i lagom fart skida över långa fina sluttande backkärr. Vilken känsla att kunna tas sig framåt samtidigt som man får en fin bild över omgivningarna.