Skidtur till Bågaliden 21 mars

Bröt upp från tristessen vid datorn och tog mig en skidtur till Bågaliden. Bågaliden är ett liten naturreservat på en hög bergsplatå ca 1,5 mil väster om Hemling. Startade vid Uddersjön, går en skoterled nämligen förbi reservatet, och gnetade mig iväg på träskidorna. Vädret denna dag var som en typexempel av ett klassiskt aprilväder, sol varvades med blåst och riktigt kraftiga snöbyar. Men så otroligt skönt de var att skida fram, njöt för varje stavtag.
Väl uppe på Bågaliden friskade vinden i rejält. Gick runt och fotade lite. Men vinden gjorde de svårt så jag klev in i den lilla stugan för att koka kaffe och fika lite. Kaffet värmde gott medan vinden ven ute.
Under färden tillbaka såg jag mycket spår av ren längs leden, dock utan att få se djuren live. Vinden avtog så sakterliga ju närmare Uddersjön jag kom.
En blåsig dag med häftiga snöbyar och en milsvidd utsikt över den ångermanländska ödemarken gjorde gott för själen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0