Svampplockning i Nätra fjällskog

En fin höstdag i slutet av september bestämde vi oss för att göra en dagstur till Nätra fjällskog. Startade från Skrikebodarna och följde leden upp mot platån. Första delen var inte så spännande då vi följde en grusväg, men sen blev de bättre då vi vek av in i skogen. Efter några hundra meter kom vi fram till Bjästabodarna. Mycket större bodar än vad jag först tänkte mig. Fönsterluckorna var också nått utöver det vanliga!
Efter en kort stunds paus fortsatt vi vandringen. Delvis var det fortfarande ganska blött i skogen, passerade några mindre myrpartier. Efter en stund så hittade vi kantareller på leden. Ingen svampkorg hade vi med oss, men vi markerade ut platsen för att ändå försöka plocka med oss lite svamp på hemvägen.
Efter dryga 4 km vandring var vi så framme. Vi gjorde upp en värmande bra på uteplatsen där vi sen grillade korv och torkade blöta strumpor. Höstdagen var så fiin, njöt av stillheten och lugnet.
Exakt 4.3 km vandring tillbaka till bilen. På tillbakavägen gjorde vi små avstickare från leden i jakten på skogens guld. Jakten blev lyckad och vi fick med oss hem, en tygkasse full med kantareller. Gott de ska bli till älgköttet!
9 km vandring och över 3 kg kantareller, en rätt bra höstdag de :)!

Höst i Abisko

Vi hade verkligen lyxat till det denna hösttur till Abisko. Helpension och övernattning i huvudbyggnaden hägrade istället för snabbmakaroner med korv i vandrarhemmet. Dessvärre började det inge vidare. Redan på resecentrat i Övik började strulet. Istället för tåg blev det taxi upp till Umeå. Där fortsatte strulet eftersom tåget var försenat, typ 1,5 timme. Väl på tåget så gick den förlorade tiden inte att ta igen utan vi blev ännu senare vilket fick till följd att vi missade tåget i Boden. Istället för något bekvämt tåg blev de nu mycket obekväm buss hela vägen upp till Abisko.
Sent om sider så anlände vi till Abisko, precis i tid för middagen. Som denna kväll bestod av rödbetssoppa till förrätt, lax till huvudrätt och chokladbrownie till efetrrätt. Sämre kan man ju ha de. Menyn för resten av veckan höll ju fortsatt toppklass.
Dagarna som följde gjorde vi en massa småturer i den närmaste omgivnngen. Vädret var sådär, mulet men uppehåll större delen av dagarna iaf. Vi gick längs Abiskojokks kanjon som är hur mäktig som helst. Vattnet har under årtusena karvt en djup kanjon, där vattnet nu forsar fram. Här och var syns ljusgul sten/hälla som är marmor.
Gjorde en tur ner till deltat....
Vi gick en naturstig på en 5-6 km i björkskogen, passerade några fina tjärnar och fjällhedar innan vi gick "E4:an" tillbaka....
Vi tog liften upp på Njuola o fikade på 900 m.ö.h....
Sista dagen var Kamilla lite hängig så jag gjorde en egen tur ner till båthamnen vid Torneträsk. Vädret denna dag var sämre, med kalla bitvis hårda NV vindar. Regnskurar och snöbyar svepte över den gigantiska sjön. Trots detta njöt jag i fulla drag denna den sista dagen i höstfjällen för denna gång.