Regnig helg i Storulvån

Jämtlandsvädret grinade oss i ansiktet denna helg. Tanken var att vi skulle åka skidor till Sylarna från Storulvån och tillbaka, men vi fick ta till en B-plan istället pga plusgrader och regn.

På väg upp mot Storulvån var barfläckarna bitvis mer frekventa än snöfläckarna. Men trots det dåliga vädret var det gott om snö när vi väl anlände till Storulvån.
Det dåliga vädret kompenserades med otroligt god mat i restaurangen. Denna kväll serverades det bla lammytterfile.
Dagen därpå fortsatte regnet, jokken utanför började nu svämma över. Men till slut påem blev de några timmars uppehåll. Passade då på att komma ut och åka lite skidor. Åkte nga km längs leden mot Sylarna och tillbaka.
Kvällen fortsatte med 3-rätters middag och fin avkoppling. Dagen efter var avresedag, då passade vädret på att vara något bättre. Fortfarande nederbörd men denna gång i fryst form. Trots dåligt väder blev det en fin helg på stationen.

Abborrhugg nere i viken

Tog mig ett tidigt morgonfiske nere i viken denna aprildag (20:e). Våren är sen och isen fortfarande tjock och slät. Solen försökte tränga igenom slöjmolnen.

Borrade mig ett gäng hål som tänkte den innersta delen av viken. Hade en kopparfärgad mormyska på med 4-5 maggots.
Första hålen gav inget. Däremot i de andra högg det till och upp kom en stor mört! Släppte genast ner igen och ganska omgående högg det till rejält, men dessvärre missade jag mothugget.
Flyttade mig till nästa hål, satt ej längre än 5-10 min i varje hål. Här tog de inte lång stund fören jag fick på en riktigt fin matabborre. De övriga hålen gav några ytterligare mörtar.
Molnen hopade sig och vinden tilltog så jag gavupp vid 10-tiden. En fin abborre och 1,5 h härlig pimpel blev de iaf :)

Kungsleden Saltoluokta - Kvikkjokk 29/2-8/3

29 februari
Anlände till Saltoluokta med skoter pga dåliga isar. Några minus och snöbyar. Väl framme slöade vi mest på em innan dagens avslutades med en kanongod 3-rätters middag.
1 mars
Lämnade Saltoluokta vid 10.30 tiden, -1 grad. Motlut genom den vackra grova tallskogen innan kallfjället tog vid. Skönt med stighudarna. Blev nu mildare när vi kom upp på i dalgången. Vädret var fint, solen kikade fram till och från och det blåste endast en svag vind. Efter vattendelaren blev det en underbar skidåkning ner mot Sitojaure. Sex timmar tog den drygt 20 km långa dagsturen. Väl i Sitojaure möttes vi av tre underbara hundar (Siberian malamute) och mycket trevliga stugvärdar från Kiruna.
Pappa startklar!

Stigning gjord, stighudar av!
Stugvärdarnas stuga i hård vind.
Vy över stugplatsen från stugan där vi sov.
2 mars
Under natten blåste det hårt (upp mot 20 m/s). Tog oss en lugn morgon och fm i ett försök att vänta ut vinden. Hämtade ved och vatten. Blev oxå bjudna på nybakta bullar med kokkaffe av värdarna.
Vattenhämtning nere på Sitojaure.
Vid 12-tiden spände vi på skidorna och begav oss mot Aktse, trots att de forttfarande blåste rätt rejält. Över Sitojaure hade vi sidovind, såg en örn med! Korsade ytterligare två sjöar innan vi kom in i björkskogen där det var lite bättre med lä. Mötte fyra hundspann med totalt 28 hundar (Jokkmokks guiderna).
Paus i björkskogen.
Tog lunch i björkskogen där det va lä. Väl på kalfjället upp mot Njunjes tilltog vinden igen, blåste tidvis kraftigt. Kom någon kraftig snöby med, men solen kikade oxå fram. Innan nedfärd mot Aktse tog vi på oss hudarna, som broms. Men i de brantaste partiet blev vi tvungna att gå. Tjakkeli skymtade mellan de grovvuxna granarna. Äntligen efter ca 4,5 h skidåkning (14.5 km) kom vi så äntligen fram i ett underbart vinterväder (-5).
Stugplatsen Aktse sett från dasset.
3 mars
Lämnade stugplatsen vid 10-tiden i strålande sol och ca -10. Dagens mål vad Skierfetoppen.
Aktse med Skierfeklippan och Sarek i bakgrunden.
Med stighudar forcerade vi backen genom skogen (s.k. "skiljsmässobacken"). En bit ovan trädgränsen vek vi av leden och skidade över vindpinade vita vidder. Föret var helt okej. Solen och vi sken ikapp i de strålande vintervädret. Sista biten upp mot toppen gick vi. Det var för vindpinat för att gå att åka skidor.
Vindpinad skidåkning med stighudar.
Väl på toppen möttes vi av en underbar utsikt över deltat och Sarek. I stort sett vindstilla med! Njöt av vidderna medan vi tog en stående lunch. Kylan kröp på efter en stund så vi vände ner igen. Anlände till stugplatsen kring 17-tiden, 6 timmar tog bestigningen tor, ca 16-17 km.
Pappa blickar ut över Rapadalen från Skierfetoppen.
4 mars
Molnigt och -16 på morgonen när vi vaknade. Tog oss en lugn fm på stugplatsen med bla vedhuggning. Dagens turmål var Nammatj i deltat där Sarek börjar. Solen kikade fram när vi kring 12-tiden lämnade stugan, -8 grader.
Lugn fm i stugvärmen.
Bitvis var de svåråkt, med partier med noll bärighet. Såg flera ripor och mest troligt ett lospår. Följde ett spår som stugvärden skidat, men från Skierfe spårade vi själv. Väl framme vid skylten till Sarek precis nedan Nammatj  tog vi oss en lunch på stående fot i de sista solljuset. Blev snabbt kallare.
Hem gick de betydligt bättre rent skidmässigt, följde samma spår. Bitvis mkt härlig skidåkning. Anlände kring 17.30 tiden till stugan i de sista dagsljuset. Månen syntes nu. Blev en underbar tur i det vackra Rapadeltat, ca 20 km totalt på knappa 5 timmars åkning.
Skidspår i Rapadeltat med Skierfe i bakgrunden.
Vy från stugplatsen med Laitaure och Tjakkeli i bakgrunden.
5 mars
Vilodag! Hade ett långt prat med stugvärden. Sen och lång frukost. Halvklart mitt på dagen, ca -8. Satt en stund på bron i solen. Högg ved och hämtade vatten. Nytt ställe, ca 100 m in i skogen från stugvärdsstugan.
6 mars
Tidig start, lämnade Aktse vid 9-tiden. Mulet och ca -9. Lätt åkning över Laitaure, sen en härlig skidåkning genom skogen till den reglerade sjön Tjaktjajaure. Såg rätt mkt ripor.
Skidåkningen över magasinet var dydste och snålblåsig, åkte på sjöbotten! Trist! Lunchade när vi anlände fast mark igen. Fortsatt snålblåsigt vidare mot Rittak, därefter blev de bättre.
Fin skidåkning i småkuperande skogsterräng. Kom fram till stugplatsen efter ca 5 h åkning. Tyvärr till en utkyld stuga. Eldade mkt hela em och kvällen, var svårt att få upp värmen. Två schweizare var där med, konstiga typer!
Innefrån stugan där vi bodde i Pårte.
Stugplatsen sett från Sjabtjakjaure.
7 Mars
Lugn morgon, mulet och -4 ute. Kom iväg vid 11-tiden. Lugn skidåkning över sjön. Sen omväxlande skidåkning i skogspartiet innan sjöarna Stour-tata och Unna-tata tog vid. Såg flera stora flockar av ripor.
Lunchen intogs efter det att vi passaerade sjöarna. Nästan helt vindstilla. Fin härlig skidåkning genom grov tallurskog ner mot Kvikkjokk, anlände halvtre endast tre timmars åkning (16 km). Fick vänta i 1,5 h innan stationen öppnade, tog oss en promenade genom byn.
Avslutade turen med en härlig dusch och renskav med potatisgratäng och en läskande öl.
Saker att ändra på:
- inget skidfodral, små spändband istället.
- en skidmössa räcker.
- extra batteri till kameran.
- en 7,5 dl termos istället för enhalvliter.
- burkvalla för 0- +2.
- halva handduken i storlek.