Besökte Nordsjö i skyfall (24 juli)

Hela familjen Lindberg gjorde ett besök till Nordsjö o mammas moster Alice. De va jätteskoj att åka vägen dit, först genom Tre-sjö samhälle o sen grusvägen förbi Rödtjärnsbäcken där jag som liten sprang o metade foreller o sen öven Nordsjöbäcken med de fina öringmeten man hade som liten. Mga ljuva minnen barndomsäventyr flimrade för ögonen, trots de nästan 20 år som gått sedan jag senast var här i trakterna av Nordsjö. Passerade oxå vägen in mot Nordsjöviken i Önskasjön. Fabror Seth tog med mig som liten på flera fiskeäventyr på den största sjön i kommunen. Har mkt o tacka han för, alla dessa abborrmeten under ljumma sommarkvällar då vi kunde fylla hinkarna av stora feta abborrar. Eller då vi var på en premiär tillsammans då jag tog flera fina regnbågar o öringar på fluga. Komihåg att den största vägde nästan 2kg. Mkt de för en kille i 13-14 års åldern. Eller då Seth kom hem sent en natt, men en gädda som inte rymdes i bagaget på hans volva 240. Vi uppskattade vikten till över 12 kg. Eller den turen då vi kom hem med både fina öringar o abborrar men oxå en stor fet ål. Den som Karin o mamma fick ta till tången för att flå. Känner att jag nästa sommar ska satsa på att göra ett länge efterlängtat besök igen till sjön. Kanske redan på premiären som brukar gå av stapeln i början av juni.
De va mkt skoj o få träffa Alice igen. Hon är sig lik, pigg o alltid lika glad. Man kan inte tro att hon snart ska fylla 77 år. Eftersom vi hade bokat golfbanan som Halvar o Tomas har byggt pratade vi bara lite kort nu. Vi skulle fika o äta senare. Men tyvärr blev de en blöt tillställning. De formligen ösregnade konstant o vi blev dyblöta. Mattias intruerade oss först i golfens ädla konst.

Efter 4 hål gav jag, syrran o mamma upp, medans pappa, brorsan o jenny fortsatte. Men 6+4+4+4 va ett score som jag va rätt nöjd med iaf.
Vid ett-tiden kom de andra in. Som tur hade jag lite ombyte med mig, skönt med torra kläder. De andra fick låna av Alice. Nu hade även hennes son Jonas o Madde kommit på besök. De hade två underbar barn. Va kul o ses o prata gamla minnen. Tiden den sprang iväg medans vi fikade o åt. Vi hade en helt underar stund tillsammans. De va så skoj att få se Nordsjö igen, de har verkligen fått de fint. De gamla husen är renoverade o i mkt fint skick. Ute var de som värst skyfallet.
När vi tackade för oss o for hem, gjorde syrran o jag en tripp ner till Kerstins Udde med. Mkt var annorlunda där, men samma här så kom ljuva barndomsminne fram från tiden då jag jobbade på campingen. Bäckarna runt samhället hade svämmat över av allt regn o när vi åkte förbi stiftelsen var de översvämning på vägen.
När jag senare på kvällen lämnade Movattnet gjorde jag en sväng förbi södra Hemling. När jag åkte över ån så insåg jag att stanna till för ett kvällsfiske inte var att tänka på. De hade regnat regält även här o ån gick grumliug o hög.

En helgroadtripp till Jämtland (18-19 juli)

Följde med kamilla till Östersund på jobb. Hon skulle ha möte på lördagsmorgonen, så vi åkte redan på fredagen. På kvällen blev de dans till blender i Sandviken, rätt mkt folk o varmt. Men de blev en rätt trevlig kväll. Kamillas kollega o vän Helena föllde med tillsammans men hennes syster. Vi fick övernatta hos Kamillas kompis Ida, som bodde centralt i Ösd. På lördagen klev vi upp tidigt, mötet skulle börja kl 9. Själv tog jag bilen till Ösd skidstadion, där jag tog ett träningspass på inlines. Solen sken o de va perfekta förutsättningar. Hann precis komma ut på banan då jag mötte Mattias Fredriksson o Anders Södergren. Efter träniong o möte tog vi en sväng på stan där vi bla åt på ett mysigt o mkt fint fik. Eftermiddagen tillbringade vi på Frösö zoo, solen sken o de blev till en mkt fin sommardag. Avslutade Ösd trippen med en tur till ett utkikstorn på Frösön, där såg vi typ hela Jämtland. Inte riktigt med iaf Årefjällen.
Natten tänkte vi spendera i tält på Rista fallets camping. Väl där betalade vi 150 spänn som avgift, slog upp tältet o åt lite. Tyvärr så hade de problem med nått avlopp för de stank kloak till o från. Bortsett från detta så blev de en fin kväll. Efter maten gick vi längs Indalsälven o tittade på de mäktiga Ristafallet samt inspelningsplatsen ur Ronja rövardottern, där ronja o birka simmade i älven.

Vi var rätt trötta efter en lång dag, så efter promenaden fikade vi lite innan vi kröp in i tältet.
Vaknade dagen efter till ett lätt regn. Som tur gick skuren fort över så vi kunde äta o packa i uppehåll. Denna dag hade vi tänkt tillbringa på Åreskutan, men de dåliga vädret gjorde att vi fick ändra planerna. Efter att ha handlat lite inne i Åre, åkte vi till Tännforsen. Kamilla gick in på toa o kom ut sen med ett leende på läpparna. De hade lunchbufe där de serverade älgfärslimpa samt soppa gjord på älg. De va liksom inget att fundera på, lunch blev de omgående. Efter att ha ätit såå otroligt gott gick vi stigen till Tännforsen. Vilket magnifikt sjöfall. Över 700 kubikmeter i sek. Svergies största sjöfall o hemvist för sällsynta lavar som är speciellt anpassad till den sk "forsdimman".

Efter denna naturupplevelse forfsatte vi mot Storulvån. Men innan dess gjorde vi en kort avstickare till Handöl där vi besökte ett magnifikt vattenfall där de hade ett relativt miljövanligt byggt vattenkraftverk.
Väl i Storulvån gick vi ett litet stycke längs en å som rann precis intill stationen. Vi hittade en lite fin plats för lite mat o kaffekok.

De blåste en del men de höll uppe o blev till en fin stund vid jokken. De va roligt o notera de väl tilltagna spångarna, gjorda för att handikappade ska kunna komma ut.

Nu återstod "bara" en 40 mila körning hem till Övik igen. Stannade till vid mattmar där vi beskådade en vacker utsikt över det Jämtländska landskapet.

Vi noterade 24 st skyltar om loppis längs vägen! Svensk sommar är va de är de. Kl 23.30 rullade vi in på gården regält trötta. Bara 2 dagar till trots så fick vi uppleva mkt av vad Jämtland har att erbjuda. Ett vackert landskap. men nästa gång ska ja blöta en fluga med :).

67 mm regn gjorde sitt till i forsen

Tog mig ett eftermiddagsfiske i forsen, trots orosmoment i horisonten iform av mörka åskmoln. Parkerade bilen vid bron o vandrade neströms på hemlingssidan. Gick tills jag kom till början av stenkistan där den lilla ön ligger med dess fina nacke o djupgrop.

Fick rätt ogående en harr kring 25 cm. Men de va de enda denna tur. Fiskade av alla intrressanta hålor o stryk med kläckare o  nymfer, men inget. Den senaste veckans regn hade gjort älven lite väl hög. Pga flottresningen så är fisket svårt o känsligt vid bara lite för högt vatten. Fortsatte o fiska de mig hela vägen ner till selet. Åskan gjorde nu sig mer påmind oxå. Norr över var de regält svart o de blixtade till o från. Strax därpå kom de först regndropparna med. Packade ihop o gick tillbaka. Men trots dåligt fiske ger en tur till älven så mkt ändå, forsens brus har en sån lugnande effekt. Och vetskapen om att en fin harr på dryga halvkilot ska hugga gör att spänningen hela tiden logger i luften. Det är bara upp till dig oftast att presentera imitationen så naturtroget som möjligt. Är harren på tagen så stiger den allt som oftast. Idag var de nog en kombinationa av åska iluften samt lite högt vatten som gjorde presentationen svår, att de större harrarna uteblev. Men de kommer nya möjligheter mkt snart som tur är :).

H.ån den 12 juli

Gjorde en tur till den övre delen av ån från Hädanbergsvägen o nedströms till selet vid badplatsen. Även här syntes de att de hade regnat duktigt, men dock inte lika farligt som i älven. Började vid rastplatsen o fiskade mig nedströms. Hade en superpuppa på. Fiskade av hållor o intressanta strömkanter medströms utan kontakt. De var inte förrän jag kom ner till utloppet till selet som de började hända saker. Där på en fläck av 3*3 m under en algren som stack ut stod de fullt med harr. De mesta var dock mindre, med nga var kring 25 cm. Hade på en större med som tyvärr släppte. Ett mkt roligt fiske. I början högg de nästan på varje kast.

Avslutade turen med ett besök i gropen vid stenkistan nedströms bron ett stycke nedan dammen. Tyvärr var vattnet för högt här. Men fiskade från andra sidan än vad jag brukligt brukar göra. Ett par harrar steg iaf, bla en skaplig en kring dryga 25 cm. Fick oxå en öring som hade så otroligt stora prickar. Den såg så annorlunda ut än va de brukar göra. kankse en kvarleva från de utplanterade öringarna som fvo satte in för 5-10 år sen.

Viskaterrängen 11 juli

Sprang Viskaterrängen 15 km den 11 juli i Fredrika. Vädret var nga molnigt med med perfekt 16-17 grader i luften. Terrängen var småkuperad mestadels efter stig. Mycket trevlig tävling. Startfältet var dock magert på den längre distansen. Loppet gick bra, försökte att hitta en bra rytm i början o sen hålla den. Tyckte jag lyckades bra. Hade inge saktnings perioder under loppet. På slutet kom en kille ikapp, men orkade inte riktigt följa med. Sprang sen sj ikapp en som jag iaf knäckte på slutet. Sprang på 1.07.42 vilket jag är nöjd med. Hade eg som mål att komma under 1.15. I förhållande till 2 Fredrika löpare som oxå strang Urskogsloppet, så sprang jag bättre denna gång. Slog bla en med ett par minuter nu, som jag på Urskogsloppet blev slaget av. Trevlig bra tävling som jag kommer att springa fler ggr.

En em tur till "ån" samt "rödingtjärnen" (11 juli)

Efter nga dagar med dåligt väder och rätt så mkt regn så kunde jag äntligen komma ut o göra mig nga fisketurer. Hade först tänkt en tur till älven, men de va inte o tänka på just nu. Den gick ngt hög efter allt regnade (hörde på radion när L o jag åkte hem från fjällen att de hade kommit 67 mm i Hemling). Som så mga ggr förr startade jag fisket i "ån" vid den stora höljan o selet nedströms storforsen. Tyvärr gjorde jag valet att bara ha stövlar o ej vadare på mig, vilket gjorde att jag fiskade endast från hitre sidan av ån. Fick nga mindre harrar (kring 25 cm) i hålan nedan fallet på en liten oliv superpuppa. Fortsatte sen att fiska mig uppströms. Spanade mest efter vak. Em va solig o skön, myggen var rel lugna å de va avkopplande att bara strosa. Ssm kom jag till strömmarna vid tälthyllan. Hade bytt till en streamer o fiskade snett nedströms. Men inte nån kontakt. Fortsatte upp till selet nedströms nipströmmarna utan minsta känning. Moloken vadrade jag tillbaka, konstigt de kändes att inta haft nån fiskkontakt på hela denna del av ån. Kanske stigande vattennivå gjort öringen orolig.

Väl till bilen så fortsatte jag mot "rödingtjärnen". Solen var nu påväg ned o spred ett dunkelt ljummet sken över tallhedarna. Väl vid tjärnen såg jag att de va en del vakaktivitet längs strandet. Mest mindre dock. Men borta vid den lilla vassdungen intill udden såg jag mindre vak en bit ut som såg mer ut som storrödingvak. Spänningen steg genast. Bytte till en tunnare taftspets o knöt på en liten fjädermygga. Försiktigt smög jag mig i position. När vaken närmade sig la jag försiktigt ut flugan i fisken väg. Vaken närmade sig flugan, men tyvärr så ignorerades den. Detta upprepades ett otaligt antral ggr. Rödingen ville inte stiga till flugan. Efter en stund gav jag upp. Satte mig istället på en tuva o njöt av skådespeleriet och av den stilla sommarkväll som var påväg att övergå till natt.

En magisk timme räckte...

Lars och jag hade fått tillstånd till den kvoterade sträckan av G.ån under tre dygn i början av juli (5-8). Tidigt på söndagsmorgonen lämnade jag övik (04.00), två timmar senare svängde jag in på gården hos lars. Han hade lastat båten redan o börjat att packa bilen så redan vid halv sju styrde vi kosan mot Bojtiken och sjön Virisen. Vädret var sisådär men ju närmare vi kom fjällen destå bättre blev vädret. Så vid tolvsnåret anlände vi till Bojtiken o kunde sjösätta båten.

Vi hade tur med vädret under den drygt 2 mil långa båtresan, sjön låg i de närmaste blank. Lars hade med ekolodet o vi passerade ett ställe där de nästan va 50 m djupt. Efter en dryg timme så närmade vi oss ån som mynnade i den östra änden av sjön. Nu hade de tyvärr börjat regna lite så när vi kom i land fick vi snabbt som ögat hitta en okej tältplats för att snabbt få in alla grejorna. En timme senare sken solen pånytt.

Nu ville vi ut o börja fiska. Vi gick uppströms längs ån på den högra sidan till vi kom upp till de första stora selet. De var mkt lite vatten i ån, så fisket kom att konsentrera sig till de större selen inkl in o utlopp. Vid inloppet till det första selet vadade vi över för att kunna fiska av inloppet bättre från den norra sidan.

Lars stannade till vid inloppet, stäldes sig på den lilla stenudden. Han knöt på en guldskalle nymf. Själv gick jag strax nedanför, vadade ut så jag nådde de nedre delen av utloppströmmen. Vi hade observerat nga vak av öring i den lite grövre kalibern. Men en klinkhammer la jag kast snett uppströms. Efter bara nga kast satt den först öringen, kändes genast att de va en skaplig en. Stark som tusan gjorde den mindre rusningar o bökade på kort lina. Kunde ssm håva en fin öring på knappa halvkilot.

Hann bara börja kasta igen innan Lars hojtade till, en större öring hade tagit precis vid hårdströmmen mot den andra sidan. Öring gjorde genaste n längre rusning, oaktsamt av Lars så hade han hållit om linan vilket gjorde att han brände sig. Efter nga min så verkade den spak och jag assisterade han vid håvningen. Wow vilken öring, där liggandes på sidan låg en sån otroligt vacker öring kring knappa kilot. Vilken början på turen. Nöjd återvände vi till tältet (fiskade mellan 15-19.00).

Väl vid tältet fixade vi nått att äta, sen blev de en efterlängtad siesta. Kände tröttheten kom krypande, sov bara knappa 4 timmar natten innan. Somnade genast, vaknade vid 22-tiden. Drog mig innan jag gick ut, Lars stannade kvar. Ute hägrade lugnet, nån enstaka lövsångare o björktrast sjöng i björkskogen. Kände för att fiska en stund till. Gick över bron o ner mot utloppet igen.

Vid ett litet stenparti intill stranden såg jag plötsligt ett vak men tyvärr slet öringen av linan när den tog. Besviket fortsatte jag fisket strax nedströms. Vadade ut. Under ca 1-1,5 timme hade jag ett otroligt fiske på mindre öring. Fick fisk var o varannat kast. Nöjd gick ja tillbaka till tältet, natten var lugn o så magiskt ljust. Vilket magiskt ställe. Ville eg inte lägga mig men kände mig regält trött.

Vaknade till en ny fin dag men nya möjligheter o upplevelser. Efter en enkel frukost bestämde vi att vi skulle följa leden uppströms till Bleriken o sen fiska oss nedströms till tältet. Väl vid sjön låg en stuga, men en flaggstång!!!

Från stugan hade vi nu fyra stycken större sel med kortare strömpartier emellan framför oss. Vi spanade mkt efter vak och koncentrerade fisket till selen med dess in- o utlopp.

Vid utloppet ur de först selet fick lars en fin öring på dryga halvkilot. Själv lyckades jag rätt bra med. I utloppet i första selet fick jag en på knappa halvkilot på en brun dagsl med fallskärmshackel. Sen fick jag en halvkilos i varje sel ner till tältet. Alla fick jag efter att ha observerat vak o sen försiktigt lagt ut en torrfluga (brun dagslända, grå klink).

I kanten på denna utloppsström vakade en öring som jag sen lyckades överrumpla.

På eftermiddagen drog de in en regäl regnskur. Vi stannade till o försökte vänta ut den. Aktiviteten avtog med regnet, men en stund efter de att de upphört började de kläcka igen.

Vilken dag de blev. Tre öringar kring halvkilot sen all den underbara natur kring ån som vi fick på köpet. Ån var över förvantan, trots de låga vattnet. Vi fann nga djuphålor o strömkanter med i själv ån som vi fiskade av. Bla såg jag en större öring patrullera över ett ljusare parti ev botten. Troligen hade den redan noterat våran närvaro, för den ignorerade helt flugorna jag presenterade perfekt. En stor känsla av ödemark infann sig eftersom ingen annan vistades vid ån under vår vistelse. Vi änlände åter till tältet kring halv sju. Vi fixade till en snabb middag, varefter en siesta.
Vid nio tiden kände jag för att ta mig ut till ån igen. Blev själv igen. Lars hade strax innan siestan sett en öring vaka på andra sidan där jag hade på en fin i går. Gick åter över bron, gjorde en lov runt så öringen, om den stod kvar vill säga. Stannade till strax nedströms o väntade. Mkt riktigt, efter nga min avslöjade sig öringen i ett vak. Sekunderna senare landade dagsl. imitationen o öringen steg. Tyngden direkt efter mothugget var större än jag förväntade. Genast gjorde öringen en rusning nedströms förbi mig, skymtade en skaplig öring i den klara vattnet. Strax därpå kunde jag ge friheten åter åt en 5-6 hg otroligt vacker öring. Med en stor känsla av glädje o tacksamhet över att få vara med om såna fina ögonblick som människa o flugfiskare vandrade jag åter leden upp till den närmaste selet för att kolla om de var nån aktivitet där. Kvällen var rel lugn men regält gråmulen.

Eftersom selet låg öde, förutom en del mindre öring som aldrig verkar ta de lugnt utan äter oförtrutligt, styrde jag mina steg mot inloppsströmmen där vi hade ett lyckat fiske dagen innan. Gick ut på den lilla stenudden. Såg nga riktigt stora öringar vältra sig i ytan längre ner i strömmen. Såg ut som de tog nått strax under ytan. Eftersom de var sena timmen (kl22-23) o lite insekter på G, knöt jag på en muddler streamer. Första kastet gjorde jag alldeles strandnära i det första vidskummet endast 3-4 m snett nedströms där jag stog. Direkt sög de i regält, innan jag hann tänka till hade öringen rusat ner i strömmen o en bit ut i selet. Tunga knyckar förtplantade sig genom spöet o gav rysningar i hela min kropp. Efter nga min bökande började den tappa krafterna o jagf gjorde redo håven. Strax därpå kunde jag håva en drömöring på 42-43 cm, dvs kring kilot.

Oj vilken fiskefrossa jag fick, hela kroppen bara fylldes av lycka. Det tog en bra stund innan den fick krafterna åter o i sakta mak simmade ut i selet igen.

Den timme som nu följde blev helt magisk. Jag fortsatte att fiska av strömmen längre ner mot selet där jag fortf såg nått vak av större öring då o då. Fick hugg i nästan varje kast, de flesta var mindre men en kring halvkilot fick jag oxå. När jag så gjorde kast som närmade sig platsen för vaken steg spänningen. En större virvel avslöjade att en större öring hade tagit streamern. Samma visa som förra gången, dvs en lång rusning ut i selet följt av mkt bök o mindre rusningar på kort lina. Ytterliggare en bedårande skönhet gled sakta in i håvnätet. Den var i samma storlek som den första fast nga rundare om magen.

Inte nog med detta. Strax därpå small de på ytterliggare en till längt ut mot andra sidan, där stenarna tog slut. Men tyvärr hkände jag den bara i nga sek innan linan gick av. Knuten vid streamern höll inte. Den kändes ännu större. Nu blev jag tvungen att sätta mig en stund vi strömmen för att samla mig en stund. Vad va de som hade hänt eg? Hade jag verkligen tagit 2 öringar på kilot. Jo de va sant. En flugfiskares dröm hade blivit verklighet, kilosöringar är i dagen samhäle ingen vanlighet o nått som man kan vänta mga år emellan för att få uppleva. Nu gade jag dessutom fått två o tappat en ännu större. Vandrade lycklig sakta tillbaka genom fjällnatten till tältet. Satte mig i stolen med en macka i handen o kände mig så tacksam över att få ha fått uppleva detta. Somnade med ett stort leende.
Morgonen därpå vaknade jag över att lars inte mådde så bra, han ville helst åka hem redan idag. Efter lite resonerande bestämde vi för att fiska nga timmar på fm o sen packa ihop efter bara 2 dygn vid ån. Vädret var sämre med. De regnade lätt då vi gick upp till selet o strömmen. Fiskade i ett par timmar utanb att få nått. Såg docken större öring vaka på andra sidan strömmen. Hela fisken visade sig, n gul rund buk visade sig. Kan de ha vart den jag tappad igår. Vem vet, kanske de! Vi bröt upp o återgick till tältet. Som tur upphörde regnet nga vilket gjorde att vi kunde packa ihop i uppehåll iaf. Båtfärden över blev lite dramatisk. Efter nga min körde vi på ett grund, men allt gick bra. Vi kunde endats köra motorn på halvfart eftersom den krånglade vid höga varv. Färden tog 1.40. Tur i oturen va att vi hade medvind. De blåste rätt kraftigt ute på den stora sjön. Trots det snabba avbrottet kände jag en stor glädje när jag o området skildes åt. Kommer garanterat att återses snart igen, den övre halvan av ån hann vi ju bara fiska av en dag. Finns mkt kvar att mer grundligt utforska där. Garanterad hyser den delen av ån på minst lika stora överaskningar som vi redan upplevt i den nedre delen.

Sen premiär till älven (3 juli)

Det blev en sen premiär till älven i år. Normalt brukar jag ha gjort första fisket i H.forsen redan kring midsommar, men i år blev de inte så. Parkerade bilen på hygget som jag brukade. Klev ut o hörde de bekanta bruset från forsen. Solen tittade fram o värmde lite försiktigt medans myggen gjorde anspråk på min bara hudpartier. Gjorde mig i ordning o knatade iväg längs hyggeskanten till vårat skogsskift. Väl vid stenkistan konstaterade jag att den senaste veckans värme hade åstakommit ett lågt vattenstånd, vattentemperaturen kändes oxå närapå badvänlig. Som brukligt började jag fiska av strömmen ut mot den nedersta stenen noga. Hade knytigt på en klinkhammar, grå stl 12.

Fortsatte sen successivt ut på den heta ståndplatsen precis ovan stenen. Men ingenting hände. Fiskade mig uppströms mot den nadra stenen med, men med samma resultat. Hade dock 2 känningar sen när jag åter fiskade av nedre stenen men nu i nedströms riktning. Lite besviken över utebliven kontakt med de större harrarna fortsatte jag ner till utloppet till selet. Vadade ut i position för att kunna fiska av den övre djuphålan med snett uppströms riktade kast. Nu gick de bättre. Fick först en fin 3 hg harr precis i vitskummen till vänster om gropen.

Fick ytterliggare nga mindre harrar längre ut i gropen. Kände mig nöjd att ha lyckats skapligt med fisket, vadade i land. Satte mig ner en stund o njöt av stunden, så vacker denna ström är. Tänk bara hur de hade sett ut innan den flottrestauerades med stenkistan. Strömfåran som jag vadar över varje gång visar på hur strömmen såg ut innan stenkistan byggdes. Tänk om man skulle ta bort kistan o placera tillbaka en del större sten ut i forsen. Skulle säkert göra forsen mer attraktiv för en större o starkare harrpopulation. Tanken lockar.

Årets Borgatur blev inte som tänkt

Så var de äntligen dax att få återse mitt kära Borga. Vädergudarna var på bästa humör, med strålande sol o värme. När vi närmade oss ståtade både klöverflället o Jengegietje med mkt snö på kalfjället.

Målet för turen var som brukligt bron nedströms storselet. Men när vi kom ner till dammen vid Borgasjön så möttes vi av byggarbetare, bron var nämligen under underhåll o restauering. Så istället för plan A, fick vi nu hitta på en plan B. Efter att ha dividerat en stund och studerat kartan, bstämde vi oss för att undersöka Korpån lite närmare. Blev tvungen att lösa ett nytt fiskekort dock. Hittade tillslut en okej tältplats mellan Gubbsjön och vägen. Vi fixade till lägret o gjorde i ordning lite mat för magen.

Därefter vidtog så äntligen fisket. Vi gick nedströms o fiskade av de djupgropar som fanns. Alldeles under vägen fanns en fin grop där jag fick nga mindre, men de var inte förrän drygt 100 m längre nedströms där ån gjorde en kraftig vänsterböj som de blev riktigt intressant. Eftersom de var sent på dygnet (fiskade mellan 21-00) o ingen större insektsaktivitet så fiskade jag med en grön nattsl puppa. Precis intill de första vitskummet small de på, efter lite bökande kunde ja lossa flugan ut´r munnen på en 2 hg fin genuin fjällöring. Fortsatt successivt fiska mig längre ner i böjen o längre ut mot djupfåran. Tillslut högg de regält igen, denna gång en bättre stekfisk på 3-4 hg. De hoppade o körde runt regält. Otroli´gt va stark de är i förhållande till sin stl. Denna tog jag reda på, skulle visa sig smakade förträffligt jmf med öringarna från G.sjön förra veckan.

Kände mig så nöjd o full av intryck så jag vandrade tillbaka till tältet. Fjällnatten var magiskt, lugn, varm och lövsångaren, rödvingetrasten och rödhaken sjöng stämningsfullt. Väl tillbaka saltade jag in öringen. Innan jag la mig gick jag upp på nacken o njöt av natten, Borgahällan speglade sig i Gubbsjöns blanka yta. En magisk natt i fjällen.
Vaknade till ytterliggare en stålande dag, men idag nga varmare (23-24 grader som mest). Tog ett tidigt morgonfiske uppe på nacken från sjön. Vakade lite, men de va grymt skygga.

Efter den sedvanliga morgonkaffet som pappa alltid fixade till, så åt vi en bastant frukost. Vi tog de lugnt o njöt i de fina vädret. Dagen fiske forts i k.ån där gårdagen slutade. strax nedströms böjen hittade jag en fin lugnre strömsträcka med en djupfåra mot den andra sidan. Mkt intressant ställe. Såg att de nu hade börjat kläcka rätt mkt dagsländor (små gråa o lite större bruna), så ja knöt på en grön superpuppa stl 12 som ja fiska oinfettad strax under ytan. Fiskade av strömkanten mot djupfåran, de gav genast resultat då jag såg tack vara polaroidglasögonen öringen stiga från djupet. En riktigt fin öring igen, ca 4 hg.

Vid 2-tiden åkte vi in till borga för en glas o kaffe. På väg tillbaka sen så stannade vi till i Solberg o gick ner till ån därifrån. Kom ner till en forsade fin sträcka. Strax nedströms de partiet lugnade de ner nga o blev till en fin strömsträcka där vi stannade till. Såg en vakande öring en bit ut, vadade i position strax nedströnms o med en brun dagsl med fallskärmshackl stl 12 la ja kasten starx uppströms. öringen steg snällt o tog, pang så rusade den nedströms. Gick o bökade ett tag på kort lina innan jag kunde håva den. Ytterliggare en otroligt vacker fjäll öring på knappa halvkilot.

Nöjda efter en underbar dag återvände vi till tältet där mamma fixade till fläskpannkaka, vilket lyx.

Efter en välbehövlig siesta efter denna goda måltid så fortsatte vi kvällens fiske nedströms i Korpån där vi tidigare på fm avslutade. Först inloppsströmmen till storselet o sen även nacken o strömmarna strax nedströms selet. Kvällen var så underbra, ljummen, lugnt med en fibril aktivitet bland insekterna. Pappa fick en skaplig öring i inloppströmmen till selet (precis intill vägen).

Vi fortsatte sen nedströms. Hittade en lucka i snåret o fann ssm igen Korpån. Ma o pa stannade till där, medans jag gick upp på nacken från Storselet. Mkt vacker o intressant plats fiskemässigt. Tyvärr så var de en strandnära djupfåra som gjorde de mest intressantaste ståndplatserna på nacken oåtkomlig. Men jag lyckades kroka en fin 2 hg i fåran längs stranden iaf. I skymningsdiset såg jag vilka otroliga mängder av insekter som kläcktes. Nöjda återvände vi till tältet kring 23.30. Gjorde en eld o avslutade dagen med en grillad korv.
Morgonen därpå vaknade jag av känslan att inte kunna andas. Solen hade gassat på tältet en bra stund o den värmen som var inne i tältet var inte att leka med. Snabbt upp, öppnade tältet o drog för endast myggnätet. Syret strömmade åter in o man kunde i lugn o ro vakna till. Efter en sedvanlig frukost styrde vi nu mot S.älven. Vek av mot Dabbsjön o åkte till inloppet av D.ån. Där i gassande sol o värmde bestämde vi för att de inte var nån bra ide att gå upp längs D.ån som först var planerat. Vi åkte ett stycke tillbaka o stannade till istället¨på ett underbart vackert ställe nedströms ön. Här bildades flera fåror med flera mindre nackar o djupfåror.

Vi hittade en fin liten miniatyr ö där vi slog oss ner o bytte om. Svarthö o Junfru Maria nycklar växter där.

Plötsligt mitt i mitt fotande såg jag en del vak i slutet av en ström alldeles intill strandkanten. Vadade iland, gick ca 100 m längs vägen o smög sen till en stor gran som jag kunde gömma mig i. Där ite såg jag tunga vak av lite större fisk. Kläckte en del dagsländor (stora bruna o lite mindre ljusgråa). Knöt på en lite grå klinkhammar. Utlägget blev bra snett uppströms från där jag stod, flugan flöt perfekt i nån sekund innan den försvann i en virvel. Mothugget blev stumt, o reaktionen blixtsnabb. Pang så hade öringen rusat 15-20 m uppströms. Lika plötsligt som allt dett hände, lika plötsligt tog de slut då flugan kom vinade tillbaka. Synd, de var en fin en de. Men strav efter fick jag plåster på såren då en fin öring på dryga halvkilot steg. Allt gick bra o jag kunde lossa flugan o sätta till baka den. Fick lite senare även en mindre på 2-3 hg. Medans jag stod där då kröp en känsla av igenkännande inom mig. När jag satte mig i gräset intill strömmen o insöp allt de vackra så kom jag på att denna ström var de stället där jag fick den störa öringen på knappa kilot när jag var här för första gången -92.

Vid 19-tiden bröt vi upp o vände hem igen till tältet. Efter en sen middag (21.00) eldade vi lite. Gick upp på nacken en sväng till o kollade läget. Vakade en del, mest mindre. Gjorde nga kast, men omgivningen var så bedårande vacker att utebliven fisk inte gk´jorde de minsta.

Den sista dagen var de andra sig lik. Strålande sol o varmt. Vi packade ihop allt på fm innan vi återvände för ett sista fiska nedstrms ön igen. Men idag var de lite mindre aktivitet, mindre insekter i farten o vaken var mkt sparsmakade. Återvände till den strandnära fåran o min gran som kamoklerad mig så bra. Såg ett försiktigt vak i slutet av strömmen, endast 4-5 m från mig där jag satt. En dubbelknott hamnade på ytan nga meter uppströms. I ett slörp försvann flugan o linan stramade till. Efter mkt bök o smårusningar kunde kag landa en otroligt vacker öring på knappa halvkilot. Lycklig satt jag en lång stund o njöt av allt de vackra som omgav mig. Att få uppleva ett finf fiske på vild öring e denna del av landet är nått av de finaste man kan få som människa. Kände mig så tacksam där jag satt. Men nu var turen slut för denna gång, men man ska ju avsluta när de är som bäst. Då vill man fort tillbaka, o tillbaka de kommer jag. Mycket snart.