Midsommaraftonskvällen på sjön

Efter att ha ätit gott och drukit läskade gjorde mamma, pappa o jag en sen kvällstur på sjön. Efter att ha blåst lite tidigare låg vattenytan nu helt blank. Kallt var de, endast 6-7 grader så understället åkte på. Vi gled i sakta mak längs Långviken denna stilla ljuva kväll. Fisken var på allerten. Alla fick fisk. Pappa började med att ta en skaplig gädda på nått kilo, sen följde mamma upp med otaligt antal stormörtar på mete med mask. Själv hade jag ett roligt fiske på lätt utrustning efter gädda. Fick 6 st mellan ett halv o upp till halvtannat kilo. En högg på spinnare, resten på favoritvassdrafg. Så otroligt spännande att kasta in mot stranden eller att kasta snett in o dra sakta ut mot djupare vatten. Ibland uppenbara sig en plog varefter sekunden senare exploderar ytan i en vattenkaskad då gäddan ilsket o skoningslöst hugger. Vid midnatt kom rådimman o de blev genast kyligare, vi vände hemmåt. Nattklockan gjorde oss sällskap hela kvällen, denna sköna midsommarafton på Storsjön.

Midsommaraftonsvaka på Åsberget

Kvällen innan midsommar gjorde jag o Kamilla en lite grilltur upp till vindskyddet nedan masten på Åsberget. Vinden hade mojnat ngt, men termometern visade endats på knappt 10 grader. Så de va läge på hellyhansen på. Medans elded brann o grillkolet kolnade fint, beskådade vi den underbara utsikt. Vi hade full koll på Övik från ett fågelperspektiv. Såg bla Balesudden o delar av leden som vi gick förra helgen.

Till grillningen hade vi fixat ordning potatisknytten, en magnoröra med röd chili o fileat en öring som vi hade saltat o pressat lime över. Till efterrätt blev de varm choklad med krämbulle o negerboll. Inte illa de!

Vi fick en fin stund på berget, solen gick ner medans vi åt upp de sista maten. I horisonten sjöng tal- o koltrasten stämningsfullt.

Äntligen en tur till Grunsjön

Tommy ringde på tisdagen o hörde efter med mig om jag vill hänga med upp till Grundsjön på fisken dagen efter. Han hade varit upp dit förra veckan o hafte tt bra fiske. Sjösandsländorna hade börjat kläcka. Hade man sen tur att pricka in bra kläckningsaförutsättningar så kan man ha ett fint fiske under dessa kläckningar. Jag va inte sen att tacka ja till detta erbjudande, så vid fyra tiden hämtade jag upp han.
När vi änlände till sjön så blåste de en aningen. Inne i badviken vakade de bara sporadiskt så vi styrde upp till Braxvattnet ist för ett försök där ist tills vinden mojnade här nere. I viken närmast vägen var de spegelblank o en del sländor kläckte.

Tunga plaskvak hördes då öringrna frenetiskt jagade de kläckande o äggläggande sländorna. Vi lyckades till slut kroka nga öringar. Själv då slet en av tafsen precis i mothugget, men fick en liten belöning senare då en öring av mindre storlek steg.
Vinden hade nu mojnat så pass att vi beslöt oss för att ta oss ner till G.sjön igen. Tunga vak hördes utifrån vattenutan.

Knöt på en brunaktig dasländeimitation stl 10. Vadade ut i vassen strax till vänster om grillplatsen inne i badviken. Under nga timmar hade vi ett enastående fiske. Öringen gick o patrullerade strax utanför vasskanten och när allt stämde så steg fisken villigt o sög i sig flugan. Fick 3 st underbart vackara öringar kring halvkilot.

Kvällen blev sådär magisk som alltid. Solen gick ner o vinden mojnade. Men samtidigt avtog vakaktivitetn ngt. Från att öringarna hade tagit kläckande sländor med kraftigare vak, gick de nu mest lugnt o metodisk o plockade döda spent-spinners från ytan. Tommy lyckades sen på sena timmen kroka en fin en på spent.

När solen gick ner så började rådimman komma, men en eld gjorde att vi fortfarande höll värmen bra. Nu blev de mest korta fiskpass ute i de fortf rätt så kalla vattnet. Vid midnatt packade vi ihop o drog kosan hemmåt. Rådimman hade nu tagit ett bestant grepp om sjön. Fisken hade nästan slutat att vaka. Upp i bergsluttningen sjön trastarna för fullt o i väster droge ne morkulla.

Fiskepremiär i H.ån (13 Juni)

Efter att ha sprungit Urskogsloppet på dagen gjorde jag min premiärtur till H.ån. Var okej väder, mulet med rätt så varmt. Började fisket vid bron nedab dammen o fiska de mig nedströms. Vid stenkistan i böjen hade jag ett intressant fiske på superpuppa. Fick rätt mga harrar o öringar, de flesta små 1-2 hg). Men trots den ringa str va de ett mkt roligt fiske.

Hade på en ngt större med men de slet sig tyvärr. Fortsatte nedanför stenkistan, där de blev mer strömmande. Fiskade av djuphålorna nedanför varje fors med lyckat resultat. Istort sett i varje håla högg de, med små rusningar o hopp försökte öingarn slå sig fri. Varligt satte jag tillbaka de tättprickiga skönheterna. Otroligt va vackrer en vild öring är.

Fiskade mellan 18-22, fick mig en underbar fiskekväll vid en av mina åar. Vi ses till midsommar igen.

Urskogsloppet 13 juni

Så var de dax för en verklig utmaning, Urskogsloppet 19,5 km tuff terränglöpning. Starten var i Backe nga km utanför Hemling och vi gick imål i Björna centrum.  Loppet gick längs Ödemarksleden som går genom flera fina naturreservat från Remmarn till Björna. Åkte från Övik på morgonen o hämtade nummerlappen i gymnastikhallen på Björnaskolan påväg till Movattnet. Pappa skulle skjussa mig till starten. Nu hade vi lite strul o hitta infarten men de löste sig till slut. De gick även buss från Björna till starten. Vi var ett 100-tal som startade. Vi sprang först ca 500 m efter grusväg innan vi vek av in i skogen längs stigen. Det bar uppför på en gång, en riktigt tuff och lång stigning. Väl inne i Kålhuvudets naturreservat så sprang vi delvis efter spänger. Tydligen hade arragörerna varit tvunga att fixa spänger för att få genomföra tävlingen. Efter att ha passerat högsta pkt (425 möh), bar de av utför. Gjorde en praktvurpa på ett ställe, med huvudet rakt ner i mossan. Tur så gick de bra. Utförslöpingen var nästan jobbigare än uppför. De gick fortare o man var hela tiden tvungen att ha stenkoll på stigen för stenar o rötter. Vid 6,5 km va de vätska. Passerade även ett andra berg innan de på nytt bar av utför. Kom ssm ut på en grusväg, korsade vägen mellan Hemling o Björna (vätska igen, 13,5 km) innan vi tog sikte på Björna kyrka. Var rätt tuff löpning nu, benen va trötta o stumma från den krävande terränglöpningen, men de va bara o bita i. När vi passerade kyrkan kom vi åter in på stig. Skönt de va. Passerade kraftverket i Gideälven. Alldeles innan vi kom in i bebyggelse va de en lite knix. Men oj så jobbig den va. Sista dryga km va de asfalt. Kom ikapp en "skogslöpare" som jag först hade svårt att hänga på när de va 500 m kvar, men jag bet ihop. När ja såg målskynket, tog ja ut de sista ja hade kvar av kraft i kroppen o spurtade ner han. Så skönt de va o nöjd ja blev. Ramlade ihop efter målgången, helt slut. Låg flera min innan jag orkade ta mig upp igen. Är nöjd med tävlingen, fick placering kring 15 tro ja o tid på 1.45 ca. Slog flera stycken löpare som jag tidiagare blivit slagen av på Hägglundsjoggen o Hampnäsruset. Vädret var fin under hela loppet, solen kikade fram o de va knappa +20.

Högakustenleden del 1, 6-8 juni

Så var de dax att få möjligheten att uppleva Högakusten på lite närmare håll. Trots att det va nga år sen jag och min bror cyklade den första delen till Köpmanholmen så kändes de spännande. På självaste nationaldagen startade vi vandringen, pappa skjutsade upp oss på varvsberget o vi började vandra vid 22-tiden på kvällen. De var mulet o ca 8-9 grader, perfekt vandringsväder. Vi passerade Hörnsjön och Svedjeholmen innan de bara av uppför. Leden vek av in i den dunkla nattskogen. Nattens etappmål va Småtjärnstugan uppe på berget söder om Svedjeholmen. Efter 1.45 kom vi fram, endast +4 grader. Inne i stugan visade de på +10. Men fanns kamin, så de va bara o elda på en stund så blev de behagligare. Fikade lite innan vi kröp ner i sovsäckarna.

Vaknade på morgonen till ett underbart väder, solen sken från en blå himmel. Trots detta de va bara 12-13 grader. Åt frukosten ute på bänken intill stugan. Tog en lugn fm, njöt av de vackra vädret o de fina omgivningarna. Kl 12.30 var vi klara att fortsätta vandringen.

Dagen mål va Bodvikstugan inne i Balesuddens naturreservat. Passerade först blommande ängar i Utby, innan vi vandrade grusvägen mot Sandlågan där vi tänkte luncha.

Trots de fina vädret blev lunchen en annorlunda upplevelse. Blåste rakt in från havet o d va jättekallt. Blev tvungen o bylta på oss massa kläder samt vantar. Men mat i magen fick vi iaf.
Bara 1,5 km senare kom vi in i Balesuddensnaturreservat.

Stugan vid Bodviken låg mkt vackert till. Utsikten va bedårande och intill låg en fin sandstrand. Stugan va välutrustad, 8 bäddar, kamin o köksbord.

Eftersom vi nyss år lunch tog vi oss en tur till Balestjärnen o brandfältet från den stora branden i fjol.

Väl tillbaka på kvällen åt vi en sen middag o njöt av den fina sommarkvällen.

Vaknade ännu en gång till ett strålande väder, vilket möjligjorde morgonkaffet ute i de fria.

Efter en lugn morgon o fm så fortsatte vi vandringen mot Köpmanholmen. Passerade en undrbar vuík i Sör-Balesviken, innan de bar av uppför igen. Gjorde en avstickare tille n utkiksplats med underbar sikt över Högakusten. Fortsatte sen vandringen genom en fin gammelskog med porlande bäckar o lågor innan vi ssm nådde Hålviken där vi tog en paus innan sista rycket gjordes längs grus o asfaltsväg in till Köpmanholmen där ssm mamma o pappa mötte upp.

Sista Hägglundsjoggen i onsdags (3 Juni)

Så va de dax för den sista joggen för 2009. Vädret var rätt ostadigt o riktigt kylslaget (knappt +10). Syrran skulle med så ja tänkte ta bilen. Men de blev de inget av, låsat pajade tyvärr. De var bara att slänga sig på cykeln. Blev en aningens stressigt, vi fick bara en kvart till att värma upp. Trots detta kändes okej ändå. Fick tyvärr en dålig start o hamnade långt ner i fältet, men arbetade mig upp så sakteliga i fältet. Tyvärr hade ja inte mkt att sätta till den sista km, så nå mkt till fartökning o spurt blev de inte. Placering 31, tid 15.22. 3 sekunder från bästa tid! Maria va jätte duktig, blev 16:e tjej på tiden 19.23. Nu är de bara att ladda för Urskogsloppet den 13:e Juni.
Citat från Hägglunds skidors hemsida: "Så var säsongen över. Det femte och sista delarrangemanget av Hägglunds Joggen 2009 kördes på onsdagen till minne av Johan Bergström, Vingalöparen och f d Hägglunds skidåkaren som gick bort i cancer 2002. 363 deltagare, varav 163 på tid, var ute denna kväll och det gör ett totalt resultat på 1740 deltagare! Bara 28 färre än ifjol, trots lite otur med vädret i år. Det innebär totalt 713 mil! Fantastiskt bra!

Denna kväll segrade Henrik Pilvinge, Knightec för andra gången i år. Tvåa blev Martin Gidlund, BAE Systems (trots ett Stockholm Marathon i benen!), före Vingarnas Tomas Kapell. På damsidan fick Lockners två st på pallen. Segrade gjorde inte oväntat Jackline Lockner och trea blev syrran Patricia. Där emellan smög sig Maria Hörnsten in. Trots att Vårruset gick i Umeå samma kväll samlade damstartfältet 33 löpare och det är en mycket bra siffra"

Fiskepremiär till "ån"

Så var de äntligen dax för min fiskepremiär til min alldeles egna å. En lång vinter av drömmar och minnen om den ljusa årstidens och allt va de medför längs ån var över och nu låg en fin tid famför oss. Helgen innan hade varit otroligt varm och solig, men nu hade nga kallfronter dragit ner över landet så tajmingen var väl inte den optimala. Men just nu spelade de inte så stor roll, ville ut ändå. Kvällen var fin, solig men de blåste lite. Termometern visade +15 när jag anlände vid 19.30-tiden. Djupt där nere i ravinen rinner den.

Planen var att börja vid harrstrykan nedanför storforsen med dess lilla aga precis nedanför, sedan fiska mig uppströms. Vattenståndet var rätt normalt, men nån vidare aktivitet på insektslivet var de då inte. Men de började skapligt iallafall. Fick 2 mindre harrar precis nedan för fallet ut i agan.

Fortsatte min vandring längs ån uppströms. Stannade ofta och spanade, på mga ställen är de så svårfiskat att man skrämmer mer än nödvändigt om man blindfiskar på de mer lugna partierna. Chanserna ökar defenitivt om man fiskar på aktiv fisk. Men tyvärr, stendött.

Men däremot när jag åter kom till de mer forsande partier fiskade jag både med nymf, våtfluga o muddlers, dock utan en endaste känning. Tog fram matsäcken o slog mig ner intill strandkanten. Solen hade gått ner o kylan gjorde sig nu mer påmind. Bakom om mig så sjöng rödhaken från en grantopp och emellanåt så drog en morkulla förbi. Allt var stilla o ljuvligt denna sena försommarkväll. Efter ytterliggare nga forsar uppströms så vadade jag över ån (vid myren strax innan nipforsen) och vandrade mot bilen. Trots att harren o öringen inte va på tagen så blev de en lyckad premiär till ån, återkommer inom kort. Stannade till vin min gamla tälthylla, där jag spenderat mha tältnätter. Trots den sena timmen vid midnatt så va natten så bedorande ljus. Kände mig lycklig där jag gick bland tallar o renlavar.

Nattlöpning

Så va första löppasset på sen kväll/natt avklarat. Skulle hem till mamma o pappa för att vattna lite blommar. När jag var liks där så tänkte jag ta en runda runt Bergsjön. Dagen hade varit otroligt solig och varm, > +25. Men nu vid 22.30 tiden så hade tempen sjunkit till +13, alldeles lagomt för träning. Sprang först stickspåret till eljusspåret, följde de i rätt riktning, vek sen av upp på platån. Stannade till en sväng vid sjön. Inte en krusning på ytan, helt blank och i norr var himlen lätt rosa eftersom de inte va så länge sen solen gick ner. Fortsatt på gula leden runt sjön. Delsvis mkt svår att hitta, verkar inte va så mga som springer här uppe nu för tiden. Vid första vindskyddet stannade jag till en kortis bara för att insupa den nnderbara vy som bredde ut sig. Såg över ett så otroligt vackert borealt landskap, såg in över Lomsjön och upp mkot Rutberget. Forts längs leden. Syntes att de hade blåst en hel del i vinter o vår. för de låg en del omkullblåsta trän här o var. Såg oxå tjäderspillning på stigen, vilket är lovande. Tal- och rödvingetrastarna sjöng lite här o var, men tydligast och mest frekvens var min favofågel rödhaken. Eller "nattklocka" som den för gammalt kallades. Sneddade förbi sjön igen fast nu längs med den norra viken. In i skogen bar de igen, passerade ytterliggare ett vindskydd men nu riktat in mot Faresta. Härlig terräng att springa i, mkt omväxlande ibland sluten skog för att i nästa stund passera öppna hällar med gles kortvuxen tallskog. Passerade den stora kraftledningen, innan de kringelkrokande partiet började. Vid de 3:e vindskyddet, så utbredde sig Höglandsjön i fronten och Öviks stad i bakgrunden. Underbar vacker utsikt i sena timmen. Skrämde upp en järpe innan jag vek av platån o kom ner på elljuset igen. Väl nere i den mer lövdominerade skogen, så ökade antalet sjungande trastar. Efter 68 min eff tid veka jag in på mamma o pappa tomt igen. Vilken underbar löpning de blev, bra träning ikombination med en fin naturupplevelse när de är som vackrast i slutet av maj månad. Längtar ut igen.